View Single Post
Å ha dårlig selvtillit er helt forjævlig og jeg forstår deg godt! Det kan virkelig hemme en i dagliglivet, og med tanke på at du i tillegg sliter psykisk så er det fullt forståelig at du hater livet ditt. Ting du kan gjøre sånn rent fysisk er å f.eks farge øyenbrynene dine i en litt mørkere farge, bare å sende meg pm om det er noe du ville hatt hjelp til, det er virkelig ikke en vanskelig eller ''skummel'' ting å gjøre hjemme på egenhånd.

''Kompisen'' din virker giftig, og jeg ville forsøkt og fått han litt på avstand eller kanskje snakke med han. Men igjen så forstår jeg at det virker skummelt å risikere ''vennskapet'' ditt med han dersom det føles ut som du kun har han i livet ditt. Men det høres ikke akkurat ut som han gjør deg særlig mye godt, og jeg synes du bør bruke litt tid på å vurdere om han faktisk er verdt å bruke tiden din på. Jeg heier på deg, og synes du skal stå for det du føler og hvordan han får deg til å føle deg. Om du ender opp med å konfrontere han, kan det være et hjelpemiddel og uttrykke deg ved å si ''Jeg føler at..'' og ''når du sier/gjør sånt, så får det meg til å tenke at..''. Dette er en konfliktsky måte å konfrontere/irettesette noen på, uten at det blir for ubehagelig for noen av partene. ''Kompisen'' din kan ha lettere for å faktisk ta inn over seg kritikken din, og ingen kan ''ta deg'' på hvordan noen eller noe får deg til å føle deg. Altså kan ikke ''kompisen'' din kverulere med deg eller si at ''Nei det stemmer ikke, dette er feil'', fordi dine følelser er jo dine følelser! Dette er generelt et godt råd i å hvordan å uttrykke seg, og kan bli brukt i alle slags mulige settinger.

Videre kan jeg fortelle deg at veldig mange jenter ikke bryr seg mye om utseende. Utstråling, humor og om de virker trygge og koselige veier 1000x mer, så lenge de ikke er ute etter ons. Dette høres såklart ut som bullshit for en som hater eget utseende og tilværelsen sin, det forstår jeg godt, men det er faktisk helt sant. Jeg er helt sikker på at du ser ut som en helt normal gutt, og da kommer du veldig langt med de andre tingene nevnt ovenfor, men det er såklart veldig vanskelig å føle seg trygg på disse tingene med sosial angst, det forstår jeg veldig godt.

Mobbing er noe svake mennesker henger seg på for å ''hevde'' seg selv. Er du allerede nedbrutt er du et lett bytte, og grunnen til at folk mobber deg for utseende ditt er fordi de allerede vet at det er effektivt og et sårt punkt for deg. La oss si at en svært overvektig fyr ikke var misfornøyd med vekten sin i det hele tatt, og folk forsøkte å mobbe han for den. Dersom han bare hadde respondert med ''ja hva så? Jeg liker kroppen min'', så ville ikke mobbingen hatt noen effekt, og de ville sluttet å mobbe han for det. Når man mobber med språk, så plukker man på ting man vet ''treffer'' personen. Dette høres nok alt for enkelt ut, og det er jo ikke sånn at mobbing opphever etter så mange år så fort du bare ''jeg bryr meg ikke'', men mobbing er en måte å utnytte de svakeste punktene ved noen på, og høyest sannsynlig ser du ut som en helt vanlig fyr med rødt hår, og fordi det jo er noe litt særegent og uvanlig, så har de bare bestemt seg for at det er stygt. Personlig synes jeg rødhårede ser fine ut, og det er en unik og kul hårfarge!

Til slutt en veldig klisje ting å si, men det blir faktisk bedre. Du er 19 år og har faktisk hele livet ditt foran deg, og du kan gjøre og oppleve så uendelig mange og spennende ting! Reise jorden rundt, stikke fra alt og alle, flytte til en ny by eller nytt land, få deg kjæreste (ja, det tror jeg virkelig), oppleve flotte og spennende ting på f.eks syre, (om du er åpen for slikt og nysgerrig), lære masse om deg selv og andre, og bli en trygg person. Om ikke annet, tenk på familien din, og hvor knust de hadde blitt om du hadde forlatt dem. De er garantert glad i deg! Jeg har vært gjennom en del ting selv, og er uendelig glad for at jeg ikke tok livet mitt for 8 år siden, selv om jeg tenkte på det hver dag. Jeg sender deg masse varme klemmer, og igjen, det er bare å sende meg en pm!

Vil også tilføye at utseende generelt er det minst spennende og interessante med en person. Dersom utseende er alt man ''har'', så har man veldig lite.

Og babyface? Du kommer til å se dritbra ut som eldre, og holde deg ung i ansiktet sinnsykt mye lengre enn andre gjør! Forsøk å sett pris på deg selv sånn som du er, og forsøk å ikke heng deg så mye opp i eget utseende. Vet det føles umulig ut, men veldig få (kanskje ingen) tenker de samme negative tankene som du selv gjør om eget utseende. Mest sannsynlig er det faktisk ingen som ''bryr seg'' om hvordan du ser ut. Bare tenk på hva du selv tenker om du f.eks ser noen du synes ser uattraktiv ut på f.eks butikken. Bryr du deg? Tenker du mye stygt om personen, eller ler av personen til andre og forteller om han/hun du så der inne på butikken? Eller går du bare videre med dagen din uten å bry deg? 99% av alle sunne, oppegående og normale mennesker bryr seg bare ikke, og tenker ikke noe over personen i det hele tatt. Personlig tenker jeg aldri at ''Shit, han/hun var jo dritstygg'', fordi 1: de fleste ser ikke dritstygge ut, folk ser bare forskjellige ut, og 2: Jeg trenger ikke å bruke tid eller krefter på å vurdere eller tenke over andres utseende, og det faller meg ikke naturlig i det hele tatt å vurdere hvordan alle andre ser ut.
Sist endret av Nysgj3rr1g; 18. mai 2021 kl. 14:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.