View Single Post
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Hvis vi kunne hoppet over grossist leddet og bare kjøpt direkte fra ulike bønder hadde det vært billigere enn fra butikk? Ser for meg at de store butikk kjedene får ganske lave priser pr kg da volumet de kjøper er stort.
Vis hele sitatet...
Det spørs. Det krever ganske mye å foredle og oppbevare kjøtt for salg, de jeg kjenner som selger direkte tjener minimalt på det, har mye høyere priser enn butikken og teller ikke arbeidstimer. Folk kjøper ikke mengder av sånt, man vil ha alt man trenger under ett tak og helst ha det ferdig oppdelt og marinert. Folk flest kan jo ikke slakte, og de vil stort sett ha pene fileter og ikke skanker og grytekjøtt som tar timevis å tilberede. Det er også sesonger å ta hensyn til, så den typen handling krever mer frysekapasitet enn de fleste holder seg med.

Nortura har reguleringslager som bøndene betaler for, for å bufre for variasjon i etterspørselen. Denne ordningen fungerer etter mitt syn ganske dårlig, og bøndene burde kreve mer av din egen samvirkeorganosasjon. Slik det er nå så skylder Nortura på kjedene og kjedene på forbrukerne. Nortura gpr like mye betalt for ha kjøttet på fryselager og har null insentiv til å selge det, og bøndene tar regninga. Ettellerannet burde gjøres der.

REKO er forøvrig et flott konsept som flere burde benytte.
Sist endret av *pi; 11. mai 2021 kl. 20:21.