View Single Post
Sitat av Harek Vis innlegg
Lappen er dyrt uansett! Ulempen med å ta førerkort for automat gir er at du ikke har lov til å kjøre manuell gir men tar du lappen for manuell kan du kjøre både manuell og automat.
I fremtida produseres det først og fremst automat men nesten ingen har råd til fabrikk-ny bil til en halv mill som sitt første bilkjøp. Første bilen jeg kjøpte var en brukt Toyota til 12.000 og hadde ikke hatt råd til en krone dyrere med forsikring og bompengeutgifter hver måned i tillegg.
Et familiemedlem tok lappen for automat og ergra seg i et par år før det ble investert i manuell lappen i stedet! Spontane situasjoner som å låne bil av venner for å handle på IKEA, bytte på å kjøre frem og tilbake til Sverigetur, stikke å kjøpe mat og låne bilen til kompis så dere kan hygge og slække, kjøre tilfeldig bil for å hente hjelp i en ulykke hvor din egen bil ikke funker og andre føreren er skada, alt sånt utgår om personen tilfeldigvis ikke har automatbil men vanlig giring og du ikke har lappen for det eller lært å kjøre med det..
Vis hele sitatet...
Jeg kjører bare automat, jeg har en Honda HRV, fra 2001 til 10.000, den funker fjell og har gjort susen i vanskelige forhold.

Jeg har også tidligere hatt toyota avensis, 2004 mod automat. Denne er litt dyrere på 20.000, men automat får du i alle prisklasser.

Pluss-siden ved å ha biler som er eldre, er at de er enklere å fikse selv, derav betyr det mindre utgifter. Jeg skiftet for eksempel drivakslingen selv, dette sparte meg for 5 tusen kr.
Sist endret av TilfeldigT; 29. desember 2020 kl. 02:39.