View Single Post
Gratulerer med 10 kg ned! Blir som å få av en ryggsekk, du blir lettere og samtidig er du blitt sterkere.
Har slettes ingen peiling på slanking og kosthold, men har vært, og er vel til dels enda, overvektig selv. Tidlig i tyveåra veide jeg inn på ca. 120kg med 178cm. Dårlig kosthold, passiv, lat og delvis stillesittende yrke. Da jeg gikk inn i førstegangstjeneste ble jeg møtt av en lege som lurte på om dette var noe for meg, og jeg fikk vel egentlig en gratisbillett ut av tjeneste som jeg takket nei til. Det er jeg takknemlig for i dag.
Iløpet av de tre første månedene (rekrutten) gikk jeg ned 30kg. Hver dag bestod av noe form for fysisk aktivitet. Jeg kunne vri opp te-skjorta mi etter hver økt (det kan jeg forsåvidt gjøre enda, svetter helt vilt når jeg først setter i gang). Jeg spiste mye mer enn jeg gjorde i det sivile liv, men forbrant jo også mye mer. Kokt og stekt egg forstod jeg meg ikke på før jeg fant ut at jeg måtte prøve dette - elsker det, og innså at jeg hadde gått glipp av dette i over 20 år av mitt liv. Messa delte vi med befal, så maten var topp, vi fikk alltid god og fersk mat der. Vet faktisk ikke hva vekta mi var da jeg dimitterte, men antar at den kunne vært rundt 75-80 kg.

I ettertid har vekta svinget ned fra en usunn 70kg på det laveste under en tøff periode og opp til rundt (også usunn) 100kg etter å ha gossa seg for mye. Nå har jeg vært stabil på rundt 85 kg det siste året.
Drikker 1-2 øl, nesten, hver dag, med mindre jeg røyker. Har i tillegg ellers en del uregelmessigheter og dårlige vaner i kostholdet mitt. Lett å skippe middagslaging og ty til ei skive. Ser noen omtaler øl som flytende brød, og hvis det i tillegg stemmer at man blir hva man spiser så er jeg.. et brød.
Er mye mer bevisst på å røre meg i løpet av en arbeidsdag, og generelt etter arbeid, men selvfølgelig tar latmarken meg en gang i blant. Iløpet av de siste par-tre månedene har jeg gradvis gått fra gåturer til joggeturer. Dratt på meg tursko og sekk og gått flere kilometer på turer i myr og skog. Merker at formen blir bedre og det gir ekstra motivasjon. Stå på!