View Single Post
La oss rydde opp litt i ornitologien her:
Det finnes mange forskjellige kråkefugler i landet:
Kråke (Corvus cornix er en ganske stor fugl. De er mest grå. Å skyte disse med luftgevær er en veldig dårlig idé. Det kan sikkert gå, men de er overraskende hardskutte. I dette tilfellet vil jeg si at luftgevær == dyreplageri.
Kaie (Corvus monedula) er en mye mindre fugl. De er svært sosiale og opptrer oftest i flokk. De er mest sorte, men med et mørkegrått, glinsende parti i nakken. Disse vil nok lettere falle for ei luftgeværkule, men jeg ville ikke gamblet på det.
Skjære (Pica pica) er omtrent på samme dimmen som ei kaie. Skjærer er sorte og hvite.
I tillegg har ravn, kornkråke, nøtteskrike og denslags, men de vil du neppe treffe med mindre du leter etter dem. Først må TS og alle andre her finne ut hvilken art de har tenkt å skyte.

Rent prinsippielt har jeg ingen innvendinger mot skadedyrkontroll, men med kråkefugler er det oftest helt unødvendig. De er glupe og lærer fort, og det er nesten alltid enklere å sikre seg mot dem på annet vis. Det er for eksempel ikke så altfor vanskelig å ha et lokk på søppelbøtta som er for tungt for dem, så jeg ser ærlig talt ikke problemet. Dersom du likevel finner det nødvendig å skyte noen, så kan dette gjøres helt lovlig ved hjelp av ei salongrifle. Med påmontert lyddemper lager den ikke stort mer leven enn et luftgevær heller, og kula er ikke like påvirket av tilfeldige vindkast. Dersom du driter i lovverket, så kan du uansett sikkert få lånt ei salongrifle; de fleste kjenner noen som kjenner noen (i alle fall nord for Trondheim).
Hvis du skyter på kråker - ekte kråker, ikke alt mulig annet folk tror er kråker (med de zoologikunnskapene som fremvises i denne tråden er jeg nesten overasket over at ingen har beskrevet dem som dyr med rød pels og hale med hvitt på tuppen) - så kommer du til å skadeskyte noen. Kråker er seigliva. Når de så senere dør en annen plass og folk finner dem med luftgeværkuler i kroppen, så får man (rettmessig imho) ramaskrik. Politiet bryr seg dessverre lite om dyreplageri, men dyrevernsbevegelsen har lang og stolt tradisjon i å bruke mye tid og krefter på å henlede politiets og medienes oppmerksomhet mot slike forhold. Du risikerer derfor å gjøre livet temmelig surt for deg selv hvis du bruker luftgevær.

Lykke til!