View Single Post
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg vet ikke helt om jeg er for eller mot et slikt tiltak. Jeg synes røyking og delvis snusing er helt latterlig, og jeg har ikke noe imot sterkere regulering på tobakk. På den annen side synes jeg prinsipielt sett folk burde kunne gjøre som de ønsker med sin egen kropp, og jeg er for legalisering av en del rusmidler.

Men faktum er at nikotin er frihetsberøvende (i den form av at det er avhengighetsskapende), så hvis du røyker bruker du friheten din til å skape en vane som røver deg av en del av friheten din. Så jeg tror mitt standpunkt må bli at alle rusmidler som er sterkt avhengighetsdannende burde kun være tilgjengelig for de som allerede er avhengig (og jeg inkluderer amfetamin og heroin der.. jeg har ikke noe imot at rusmisbrukere skal få dette fra staten istedenfor langere.. det ville vært en ypperlig mulighet til å nå ut til dem og få dem med på avrusningsprogrammer, i tillegg til å redusere kriminalitet).

Så for å komme tilbake på det med bilder på røykpakningen.. tja.. hvorfor ikke? Men bare hvis man kan vise til at det reduserer røykingen her til lands. Men jeg tviler på at det blir så fryktelig effektivt.

Men min løsning er som følger: Lag en test som viser om du er delvis eller helt avhengig av nikotin, og gi disse et kort som tillater dem å kjøpe røyk. Dette ville både hindret nye brukere direkte, og skapt et enda dårlige image for tobakk. Og hvis en person virkelig har lyst til å begynne å røyke, kan han bare få noen andre til å kjøpe for seg, bli avhengig, ta testen og så kjøpe så mye han/hun vil.. så ingen friheter har blitt tatt fra oss.