View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Singhell Vis innlegg
Jeg hiver meg på.
Jeg tror mennesket framskynder den global oppvarmingen, å ikke nødvendigvis skapte den.
Global oppvarming kan vell også tenkes å være en naturlig syklus ?
(global oppvarming—> oversvømmelser—>vulkanutbrudd —>Askedekke —> istid —>reboot av kloden)
Vis hele sitatet...
Den ekstreme temperaturøkningen siden den industrielle revolusjonen er ulikt noe annet man har sett i løpet av de siste ~100 000 årene, og de vitenskapelige faktaene som går inn i konklusjonen om at den er hovedsakelig menneskeskapt er solide. https://skepticalscience.com/argument.php tar opp, på en fin og oversiktlig måte, diverse feiloppfatninger/myter/regelrette løgner og hvor skapet står, vitenskapelig sett.

Sitat av Singhell Vis innlegg
Det store spørsmålet jeg lurer på er vell heller om vi kan reversere global oppvarming før det går for langt.
Noe jeg tror vi kan, menneskeheten er full av ressurser! Har hørt om flere artige måter som er under utvikling.
(Luftrensere på størrelse med bygninger, dyrefôr som fjerner utslipp fra gårdsdyr
(som faktisk står for rundt 15% av utslipp)) Reintrodusere mammut til Sibir osv..
Vis hele sitatet...
En av de artige måtene er å prøve å ikke forurense så jævlig, og jeg synes personlig det høres tryggere ut enn å peise på som før, og håpe at vi kanskje oppdager, raffinerer, produserer og iverksetter veldig ny (eller direkte hypotetisk) teknologi som redder oss i grevens tid.

Sitat av Singhell Vis innlegg
Men jeg tror ikke at vi burde gå vekk fra olje.... enda.... Ettersom Elektrisitet er alternativet til fossilt akkurat nå.
Mange tenker det er bedre, men hvor skal vi gjøre av bilbatteriene og tungmetallene fra dem i fremtiden?
Vis hele sitatet...
Elektrisitet er bedre, og blir kontinuerlig bedre med enda større margin etter hvert som elektrisiteten blir mindre "fossil".
https://www.carbonbrief.org/factchec...climate-change

Sitat av Singhell Vis innlegg
Dagens diesel bil med adblue gir faktisk mindre totalt utslipp over levetiden sin, enn produksjon og energi til drift av en elbil over levetiden dens. Vi bør heller ikke glemme at i mange land er kullkraft hovedkilden til strøm for disse elbilene, som jo igjen ikke gjør ting bedre.
Vis hele sitatet...
Dieselgreia høres mistenkelig ut som samme myte som har blitt tilbakevist flere ganger allerede. Hvis ikke, ville jeg vært interessert i å se kilder.
Det er fortsatt bedre med et elektrisk kjøretøy, selv i land der energiblandingen er skitnere enn en politikersjel.

Sitat av Singhell Vis innlegg
Imens blir det jo også utvikla enda bedre diesel motorer med enda lavere utslipp år for år,
mens utslipp fra Koboltgruver å batteri produksjonen øker faretruende.
Vis hele sitatet...
Her ser jeg gjerne datagrunnlaget ditt på at gruvene utgjør en sammenliknbar fare.

Sitat av Singhell Vis innlegg
Jeg tror fossilt drivstoff er beste alternativ Pr dags dato, og med strengere og strengere krav til bilprodusentene er kanskje ikke en nullutslippsmotor med fossilt brennstoff umulig med tiden heller.
Vis hele sitatet...
Er det noe spesifikt som får deg til å tro dette?