View Single Post
1. Trur du den globale oppvarmingen er menneskeskapt?
Jeg er usikker. Det er mer delte meninger om dette enn folk skal ha det til. Man må aldri glemme interesser, hvem ulike forskere jobber for osv.

2. Trur du menneskeheten er i stand til å løse krisen?
Ja, men det må store samfunnsmessige endringer til først.

3. Hva gjør du for å bidra?
Får ikke panikk og tror ikke på alt NRK sier.

4. Hvorfor trur du det er så mange som ikke trur på menneskeskapt global oppvarming?
Pga ensidigheten i dekningen, Thunberg o.l. De som har andre synspunkter, selv miljøvernere, stemples som "fornektere", nok et tegn på såkalt liberale med en autoritær tankegang (samme som motstanden mot Brexit f.eks.).

5. Hvordan trur du man skal få folk til å våkne opp og erkjenne at den globale oppvarmingen er menneskeskapt?
Spurte du ikke i første spørsmål om den var det eller ikke? Hvorfor går du ut fra at den er det her?

6. Når syntes du vil skal avvikle utvinningen av olje? Eller i det minste slutte å lete etter mer?
Det må jeg tenke mer over.

7. Jeg jobber med å bygge olje og gassbrønner. Jeg føler det er hyklersk av meg å fortsette å jobbe med dette å ha det synspunktet jeg har. Jeg ønsker at oljenæringen skal avvikles kontrollert iløpet typ 15 år og at vi evt kun fortsetter å utvinne litt olje til særegne behov. Ikke for fossil energi. Burde jeg slutte i jobben for klimasaken eller burde jeg fortsette og heller bidra til eventuell plugging og avvikling?
Det må du finne ut av selv.

8. Jeg syntes vi skal bruke mye av oljefondet vårt, som vi har fått på bekostning av klimaet, til å utvikle teknologi til å rette på feilene vi har gjort. Som andre, mindre ressurssterke nasjoner kan ha nytte av.
Jeg tror vi allerede blander oss for mye inn i små, ressurssvake nasjoner. Merk at imperalisme nå kommer som grønn imperalisme, noe vi definitivt vil se mer av. Regjeringer vi ikke liker kan styrtes av såkalte miljøhensyn, såkalte. Vi så i opptakten av kuppet i Bolivia (hvor har det blitt av protestene?) at man brukte noe av denne taktikken.

9. Hvis du kunne bestemt, hva ville du at ledere nasjonalt og globalt skulle gjort mtp klimakrisen?
Det er mye som kan gjøres, men å la milliardærer, bedriftsledere og farlige politikere få enda mer makt er det siste vi bør gjøre.

10. Hvorfor dette enorme hatet rundt Greta Thunberg?
Jeg opplever ikke det er et enormt hat mot henne. En ganske middelmådig tenåring blir hauset opp, blir kalt inn til talkshows, får utmerkelser i øst og vest osv., jeg vil ikke akkurat si at hun er forhatt! Det finnes mange mye flinkere og modigere aktivister i den tredje verden som vi aldri hører om. Bak Thunberg står det en rekke mektige folk. Tror dere virkelig hun bare er en vanlig jente som var så flink til å snakke? Det er noe religiøst rundt henne, hun er klimasakens Jeanne d'Arc. I en tid hvor folk tørster etter mening har klimaet blitt en ny religion for middelklassen i Vesten.

11. Hvis vi ikke greier å nå 1,5 graders målet og vil holder den trenden som nå, der vi går mot 3-5 graders oppvarming. Hvilke konsekvenser trur du det vil ha globalt og nasjonalt og i hvilken rekkefølge trur du dette vil skje?
Jeg tror ikke vi skal stole på medier som lyver og forvrenger sannheten om det meste i denne saken heller. La oss holde hodet kaldt og ikke gi fra oss mer makt. Vi skal stole på forskere, sies det, ja, men hvilke forskere da? Følg pengene.