View Single Post
1. Trur du den globale oppvarmingen er menneskeskapt?

Ja, all tilgjengelig informasjon tyder dessverre overveldende på det.

2. Trur du menneskeheten er i stand til å løse krisen?

Definer "i stand til". Det er teknisk helt mulig, men om vi er i stand til å samarbeide og reagere raskt nok med de systemene vi har for handling... Jeg tror vel mest på en mellomting, vi klarer å tilpasse oss noenlunde og overleve som art, men med større omkostninger enn et "best case scenario" tilsier.

3. Hva gjør du for å bidra?

For lite, som alle andre. Jeg prøver å være bevisst i dagliglivet, men jeg tror min største påvirkningsmulighet er stemmeseddelen. Klima er en viktig sak for meg i så måte.

4. Hvorfor trur du det er så mange som ikke trur på menneskeskapt global oppvarming?

For det første handler det om hva man ønsker å tro. Det er dessuten ikke direkte følbart, og derfor lett å fortrenge. En halv grad fra eller til i gjennomsnitt er ikke noe vi kjenner på kroppen, og hor ofte flommene kommer er også mer et statistisk faktum enn en direkte opplevelse. Folk reagerer ulikt i møte med alvorlig og skremmende informasjon. Noen vil kjempe imot, noen vil ignorere det. Jeg tror også det handler litt om maktesløshet, det gjør det vanskelig å ta det inn over seg. Hva er vitsen, liksom. I tillegg hjelper det jo ikke at tidsånden vektlegger såkakte alternative fakta der man langt på vei har gitt opp alt av objektiv sannhet.

5. Hvordan trur du man skal få folk til å våkne opp og erkjenne at den globale oppvarmingen er menneskeskapt?

Jeg tror det må presenteres på en måte som vekker en reell bekymring, men at informasjonen som gis er korrekt og edruelig. Jeg tror både krisemaksimering og urealistiske drømmer om at noen skal finne opp løsningen ut av det blå, er like kontraproduktivt.

6. Når syntes du vil skal avvikle utvinningen av olje? Eller i det minste slutte å lete etter mer?

Nå. Men det må jo styres.

7. Jeg jobber med å bygge olje og gassbrønner. Jeg føler det er hyklersk av meg å fortsette å jobbe med dette å ha det synspunktet jeg har. Jeg ønsker at oljenæringen skal avvikles kontrollert iløpet typ 15 år og at vi evt kun fortsetter å utvinne litt olje til særegne behov. Ikke for fossil energi. Burde jeg slutte i jobben for klimasaken eller burde jeg fortsette og heller bidra til eventuell plugging og avvikling?

Hvis det er noen måte du kan bruke kunnskapen og erfaringen din for en sak du tror på, så høres det ut som noe som kunne vært meningsfullt for deg. Du må nesten vurdere det selv, det er ditt liv.

8. Jeg syntes vi skal bruke mye av oljefondet vårt, som vi har fått på bekostning av klimaet, til å utvikle teknologi til å rette på feilene vi har gjort. Som andre, mindre ressurssterke nasjoner kan ha nytte av.

Det var ikke akkurat et spørsmål, men enig i at bærekraft bør være en del av vurderingen bak investeringene. Så er det selvsagt ikke det eneste hensynet.

9. Hvis du kunne bestemt, hva ville du at ledere nasjonalt og globalt skulle gjort mtp klimakrisen?

Jeg har ikke de globale løsningene parat, men noen må gå foran å gjøre noe som monner. Nasjonalt mener jeg at en kombinasjon av gulrot og pisk er nødvendig. Både privatpersoner og virksomheter gjør det som er enklest/billigst/mest behagelig i hverdagen. Vi må lage systemet som tvinger oss til å forholde oss til bærekraft i alle valg vi tar.

10. Hvorfor dette enorme hatet rundt Greta Thunberg?

Det er for det første ikke noe folk ønsker å høre. I tillegg er det ikke akkurat overraskende at unge kvinner som snakker makta imot får hat og trusler slengt etter seg. Det ville overrasket meg veldig om hun ikke fikk det. Hun er jo også et lett offer med sin diagnose og unge alder som kan brukes mot henne, i tillegg til at den følelsesladete stilen er lett å latterliggjøre.

11. Hvis vi ikke greier å nå 1,5 graders målet og vil holder den trenden som nå, der vi går mot 3-5 graders oppvarming. Hvilke konsekvenser trur du det vil ha globalt og nasjonalt og i hvilken rekkefølge trur du dette vil skje?

Det er vanskelig å være veldig konkret på hva som skjer H or og når, men rent klimamessig tror jeg vi vil få konsekvensene i form av vann, vann og mer vann her nord. Det jeg tror vil oppleves som det største problemet og gi mest frykt, er økte flyktingstrømmer. Det tror jeg kan bli en veldig reell utfordring som Europa ikke er rigget for i det hele tatt. Jeg er alvorlig bekymret for hvilke kulturelle strømninger som kan gro fram i kjølvannet av en slik panikk.

12. Hva gjør du for å forberede deg på disse konsekvensene?

Nada. Hva skal man gjøre?
Sist endret av *pi; 11. desember 2019 kl. 20:08.