View Single Post
kjedelig streiting
1. Ja, de fysiske mekanismene er vi borti hver eneste dag, og det meste av empiri viser at kloden blir varmere pga menneskelige utslipp. Når det er sagt sluker jeg ikke alt "klimaforskerne" kommer med da det tross alt ikke er en homogen gruppe.

2. Ja, men det vil sannsynligvis ikke bli løst før vi har fått kjenne ordentlig på konsekvensene. Først da vil det sannsynligvis dediseres nok ressurser til de teknologiske fremskrittene som må til for å løse det.

3. Prøver å være klimabevisst i hverdagen. Vurderer om jeg skal kutte ut å ha unger da vi er nok folk på denne planeten i forhold til (energi)ressurser.

6. Når etterspørselen er så lav at det ikke lenger lønner seg. Av profitthensyn, helst litt før, men det vil nok være vanskelig å spå. Eventuelt, når alle oljeproduserende land har blitt enige om å kutte i produksjonen. Ikke før det da vi ikke bør ofre vår økonomi uten grunn. Vi kan tross alt risikere å gjøre vondt verre ved å kutte vår egen produksjon.

8. Oljefondet vårt finnes kun på papiret, og er brukt for lengst. Å sette oss i gjeld fordi vi fører skyld for å ha produsert olje er tåpelig. Norge som en nasjon har tross alt brukt svært lite av denne oljen selv. For å se fra en annen side, har fossile brensler også reddet svært mange liv.

9. Bruke ressurser på å forske frem måter så vi kan kutte i utslippene. Det vil sannsynligvis være umulig, men vi bør også prøve å stagge befolkningsveksten.

11. Det vil gå til det rammer en eller flere av stormaktene. Stormakten vil reagere med noe lignende en krigsøkonomi og man vil finne en løsning, og verden vil gå videre.

12. Vi lærte oss å splitte atomet og deretter smelte det sammen igjen på kort tid pga to sinna menn med barter. Jeg er optimistisk, og lar det derfor ikke gå for mye innover meg. Det som bekymrer meg er folk som vil ofre hele Norges økonomi for ingenting bare for å få en betydningsløs stjerne i boka.
Sist endret av legalize_it; 11. desember 2019 kl. 17:04.