View Single Post
Harða Gaðór
Trådstarter
29
Sitat av Skepty Vis innlegg
Det finnes mer enn bare empirisk forskning. Blant annet finnes det kvalitative studier også hvor resultatene ikke er empirisk målbare. At noe ikke er fagfellevurdert betyr ikke at det ikke er forskning.
Vis hele sitatet...
Sitat av Svartbak Vis innlegg
Den vitenskapelige metode er lite uten en hypotese som startpunkt.

Ingen fagfellevurdering, ingen vitenskapelig publikasjon.


For å få støtte til et forskningsprosjekt, må forskere/forskningsinstitusjoner ofte søke om dette gjennom f.eks. Forskningsrådet.
Dette er en prosess som kan ta veldig lang tid
Vis hele sitatet...
Takker!

Da tar jeg med meg konklusjonen slik jeg leser den, at forskning er egentlig rett-frem å bedrive (innen "etiske rammer" osv.).
Bare med tillegget da, at veien å gå fra å drive med forskning (uten å være Forsker) til å få noe publisert eller støttet økonomisk, er omtrent like mulig som for Albert Einstein å få fysikk-prisen for den generelle (eller gud forby den spesielle) relativitets-teorien. Som et sidespor så fikk han den for arbeidet med den fotoelektriske effekten, altså solceller.

Og relativitetsteorien var det Galileo Galilei som kom med, med postulatet om at jorden gikk relativt i bane rundt solen og ikke omvendt. Dra den på en fest hvis dere vil sjekke opp damer: "Vet dere forresten hva relativitets-teorien er?"