View Single Post
#D4AF37
moret's Avatar
Trådstarter
Ok. Jeg lovte en pølseoppskrift for en tid tilbake. Men siden jeg ikke har hatt kjøkkenmaskin den siste tiden har jeg egentlig ikke orket å teste ut. Nå har det seg heldigvis slik at jeg har fått ordnet til og testet litt i det siste Husk at dette er en del jobb, og er litt vannskelig de første gangene. Men, den som vil, den får til. Og så kan du lage ganske kule grillfester med dette.

Av utstyr anbefaler jeg en kjøkkenmaskin med kjøttkvern. Det finnes overaskende mange kjøttkverner i norske hjem, stort sett vet ikke folk at de har det engang. Sjekk din kjøkkenmaskin og se om du allerede har kjøttkvern, eller kan kjøpe en sånn du fester på tilkoblingsmulighet. Du kan også kjøre i mixmaster, men det blir et litt annet resultat, ikke så chunky og godt, og det er litt mer jobb med å mikse det hele. Du kan også stikke til din nærmeste ferskvaredisk/delikatesse med kjøttutvalg/slakter og spørre om et pølsehorn(som stort sett er en stor trakt) eller bruke toppen av en colaflaske som trakt(dette funker overaskende godt).
Selv mener jeg det enkleste er å ringe en liten runde først og høre om en av dine nærmeste pølsemakere/slaktere/kjøttbutikker/restauranter kan stappe pølsene for deg, de har faktisk utstyret og det koster ikke all verdens, resultatet blir også bedre.

Dette er beregnet til cirka 8 pølser.
Hmm. hva skal jeg kalle dem da? Wiederpølse? weed + wiener... jaja, whatever

300g Oksebryst
500g svinenakke

Eller:
400g oksebryst
400g lammebog

Du kan stort sett bruke hva slags kjøtt du vil, og blande forskjellige typer kjøtt og innmat. Har laget pølers på foie gras, and og trøffel, kun fordi jeg kan Men dette blir jo dyrt i lengden så gå etter billige kjøttslag med en fin andel fettmarmorering(derfor jeg foreslår bryst og bog).

Dette kjører kjører du i kjøttkvernen. Det skal være ganske kornete når det kommer ut 5mm store biter cirka. Ting som er chunky er godt Og setter i kjøleskap et par timer.

Ta
to stilker rosmarin
5 stilker timian
en god del salt(15g cirka)
en god del grovkvernet sort pepper
2 finhakkede hvitløksfedd
(tilsett også ønsket andre krydder etter ønske, er selv glad i fenikkel og anisfrø)
3g hasj som du har kuttet så fint som mulig(jo nærmere "pulver" jo bedre)
Alle krydderne blander du sammen med et par-tre gode skjeer med olivenolje, og litt vann, til en litt løs blanding.
Bland dette inn i kjøttmiksen ganske lett og fint.

Så er det bare å stappe pølser
sjekk her for litt hands on action:
http://www.youtube.com/watch?v=d5fHQqg5yfA


Etter du har stappet;
Kok opp en god kjele vann. I dette vannet har du en liten klype salt, bare sånn at du kjenner at det er litt mineraler der. Ønsker du kan du og kjøre i andre greier som pepper, laubærblad og gud vet hva.
Kok opp dette, slipp pølsene oppi, trekk av platen og la det stå i 30 min cirka. Dette gjør at pølsene blir ferdige og at THC+fett blir kompiser.
Etter de har trekt er de faktisk ferdige og kan spises, men de blir bedre hvis du avkjøler dem i kjøleskap og griller dem med gode venner. Pass på at de ikke sprekker, og for guds skyld ikke kutt hull i de hvis de skal stekes, da forsvinner masse smak og ikke minst en god dose THC siden det som kommer ut er fett.

Vil takke: gutta på Idsøe for gode tips og hint til oppskrifter, folk jeg kjenner fra restaurant bransjen for testing, oppskrifter og tips, og mamma for bruk av utstyr og kjøkken(hahahaha, du skulle bare visst hva jeg har med hjem i krydderboksen).

Som tilbehør i parken liker jeg det enkelt; lompe, Bergbys sennep/dijon, kanskje ketchup. Og annet snacks som kompiser har tatt med.


Btw: Har fått med meg at folk ikke liker det avansert når de skal bli fjerne. Og det skjønner jeg jo Men, jeg kommer til å bumpe tråden med avanserte ting også.. For min egen del

peace

Edit: Jo glemte å nevne at alle krydderne skal jo hakkes opp..