View Single Post
I kommunen jeg bor i og nabokommunen har det vært noen tilfeller av "kameraderi" de siste ti årene som jeg kan huske. 3 av sakene ble det rettssak om og kommunen tapte disse. Dette gikk på kontrakter og anbud. Det som var litt spesielt og som såvidt jeg vet ikke ble behandlet i retten men som det var endel snakk om i noen kretser likevel var at det var diverse underhåndsavtaler som var inngått med enkeltpersoner der blant annet tegningstidspunkt og sum var falsum. Dette kom ikke opp i retten og man kan da vanskelig konkludere om det er er rykter og kun det eller om det var noe i dette. Det påløp kostnader for kommunen i disse sakene, de som tapte anbud og kontrakter men som burde hatt tilslag fikk erstatning. Såvidt jeg vet ble ingen stilt direkte til ansvar og konsensus var "litt for rask saksgang" for å nå tidsfrister, altså ingen var ansvarlig og det hele var nærmest som en liten feil å regne.

Det som er spennende nå er at det er en frilanser som driver å graver i disse gamle sakene og flere andre forhold, noen som ligger så langt som ca 20 år tilbake i tid. Hva graving bringer gleder jeg meg til å lese for jeg tenker at slikt gammalt grums må gjerne komme til overflaten om noen har hatt personlig vinning på bekostning av andre selskaper eller det offentlige.

Problemet med korrupsjon er jo at det både undergraver den tillit vi må ha til folk i posisjoner men også det at det stort alltid er minst en part som blir direkte økonomisk skadelidende som følge av korrupsjon.