View Single Post
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Kan fortelle litt om jegertjeneste. Jegere går mye. Det er igrunn nøkkelordet med jegertjeneste. De går langt, har tunge sekker, det dårligste utstyret, de kjedligeste oppgavene, sover lite og har hektiske døgn i felt. Det går mye på å observere, være i skjul, gå patruljer og oppklaring. Som jeger kommer du nesten aldri til å bekjempe noen. Jegere opererer i lag på 6-8. For å bekjempe et annet lag, må man he en hel tropp, og for å bekjempe en tropp, et helt kompani osv. Derfor kommer du til å skyte relativt lite i felt som jeger.

Lengste marsjen vi hadde sammenhengende var vel rundt 15 timer. Vi marsjet 50 - 10. Dvs. 50min marsj, 10min pause. Høres sikkert easy peasy ut, men på 12. timen med blødende gnagsår, meterhøy snø og truger man ikke kan gå i oppoverbakke med, så begynner det å bli vondt. De fleste kommer nok til å oppleve å marsje over 15 timer i strekk i løpet av førstegangstjenesten, men jegere marsjer rundt 10 timer hver eneste infil-marsj.

I felt går det for det meste ut på å drifte en observasjonspost og vaktpost. To stk på observasjonspost og en på vaktpost. Observasjonsposten skal observere mot et mål og melde inn via samband all aktivitet. Fiendtlige, sivile og egne styrker. Det er nokså avslappende å drifte OP, men man kan fort bli søvnig og trøtt. Kaldt kan det også bli dersom det regner og man ikke har gode klær på seg.

Anbefaler jegertjeneste dersom du er motivert og er i grei fysisk form. Vær gjerne vandt til å trene og fysisk aktivitet generelt. Det er ingenting som er verre enn å være i kjelleren første døgnet av en øvelse på fem dager.

Har dessverre ikke en liste over steder der du får være jeger, men kan ramse opp de jeg vet om.

2. Bataljon har en jegertropp.
Garden har så vidt jeg vet jegertjeneste.
Forsvarets Spesialkommando (HJK/FSK)
Garnison Sør-Varanger
Jegerkompaniet

Du kan lese mer om jegertjeneste her.

Anbefaler deg forøvrig å søke UB Jeger. Det er uten tvil den beste UB-utdanningen du får i forsvaret i dag. Dersom du ikke vil søke UB, anbefaler jeg deg å søke deg til et sted med jegertjeneste. Det er utrolig givende, og samholdet blant jegere er kjent for å være spesielt. Anbefales!