View Single Post
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Trådstarter
586
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Hvorfor bare står båten der?
Vis hele sitatet...
MS Hamen ble bygget i 1949 i England og er eneste gjenværende eksemplar av denne type fraktebåt som var vanlig i etterkrigsårene i nordeuropeiske farvann. Først som dampbåt og senere bygd om med 9 sylindret diesel motor. Skipet, som ble tatt ut av drift i 1986, er norskt og eid en norskt stiftelse men ligger altså i Sverige. Svenskene er ikke interessert i å ha den der pga miljøtrusler og oljelekkasjer osv. Stiftelsen har fått penger av staten til å både flytte og restuarere (tror jeg) men ingenting har skjedd enda. De har ikke gjort krav på midlene en gang. Båten har status som verneverdig og historikere håper den blir tatt vare på og restaurert men det er fare for at den bare blir hugget opp. Google MS Hamen så kommer det opp mye.


Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
vis jeg husker riktig, var det knask som skrev at den skulle fjærnes den 15. desember. Vil da tippe at dette er mangel på ressursser?
Vis hele sitatet...
Ja det har vært mange runder og datoer på fjerning. Var vel snakk om at den skulle fjernes i mai ifjor også men ingenting skjer. For min del håper jeg ikke den forsvinner med det første... håper jeg rekker å ta noen bilder ombord etterhvert.