View Single Post
FuNcEd's Avatar
Trådstarter
491
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For å dvele litt ved dette...

https://blog.jonasneubert.com/2021/0...d-19-vaccines/

Det er ei skildring av verdikjeda som står bak vaksinene. Det er ikkje eit firma, det er ikkje ein prosess. Det er mange firma, som kvar har spesialisert seg på delar av prosessen. Dei leverer det Pfizer-BioNTech og Moderna bruker som råstoff for å produsere vaksina. Mange av dei prosessane er det som best kan karakteriserast som høgteknologi - det koster alvorlege mengder penger å lage ein lab som kan utføre kvar enkelt bit av prosessen.

Viare så er medisin underlagt ekstremt strenge produksjonsprotokoller. Du skal kunne dokumentere kvart einaste steg, og du skal kunne dokumentere kor all input til det steget kjem frå, også viare. Har du eit avvik? Send det du har laga til forbrenning, og begynn på nytt.

I tillegg så er ikkje det snakk om at du kan troppe opp på NAV og hente folk som skal bemanne skiten. Du må antakeleg bruke relativt lang tid på opplæring - sjølv om du henter folk som har toppkompetanse på fagfeltet. Det er forøvrig fort samme folka som jobber med andre medisiner mot t.d. covid-19, så konsekvensane av det kan fort vere at vi går glipp av andre nyttige medisiner.

I tillegg så har du den faktoren at mRNA-vaksiner var ikkje ein ting før i år. Det var forskningsprosjekter, men det låg eit stykke inn i framtida - inntil ein pandemi brått dukka opp og folk var villige til å gamble penger på eksprimentelle vaksiner. Klart, Noreg kunne brukt milliarder på det i 2016, og satt i gang forskningsprosjekt på feltet. Då hadde vi truleg vore langt framme på feltet i dag, fem år seinare. Det er for all del ein ressursbruk eg meiner hadde vore meir fornuftig enn mange av andre infrastrukturprosjekter vi diller på med, men det hadde altså kosta.

Men det er for seint å komme no, og håpe at vi kan bygge opp produksjonskapasitet som kan levere meingsfulle mengder vaksiner før vi har fått nok frå andre levrandører. Det tar tid å bygge opp kompetansemiljø, og det tar tid å bygge opp produksjonslinjer.

Som eit eksempel er denne TEDtalken verdt å sjå. Her er det ein som prøver å lage noko så enkelt som ein brødrister frå botnen. Brødrister er ei sak eg kan bygge på eit par kvelder ved å gå i butikker nær meg. Det er ikkje høgteknologi.

Det er lett å undervurdere kompleksiteten og avhengigheita av andre i det moderne samfunnet. Men fasiten er at verdikjeder er globaliserte - på godt og vondt. Du kan vere for eller imot globaliseringa av verdikjeder, men det er ein realitet du må forhalde deg til - iallefall på kort sikt.
Vis hele sitatet...
Ser at verdikjedene er ganske omfattende og uten tvil tidskrevende, på tross av dette mener jeg vi har både økonomi og ressurser i verdens rikeste land.
Det er høyteknologi ja, det koster alvorlige mengder penger ja.
Men hva koster det egentlig samfunnet at vi stenger ned landet delvis ett helt år? Hvilke konsekvenser får dette for fremtiden?

Vel og bra at medisin er underlagt ekstremt strenge produksjonskontroller, men dette er selvfølgelig noe vi må ta med i
regnestykket. Det bidrar til at vi får faktisk en vaksine som er trygg og ikke minst fungerer.

Vi må også selvsagt regne med at det tar tid å lære opp folk, her er et perfekt grunnlag for å skaffe folk flere arbeidsplasser og
faktisk lære noe nytt og nyttig som vi mest sannsynlig får bruk for i fremtiden. Dette er nok neppe den siste pandemien forårsaket
av et virus og jeg personlig mener et land som Norge BØR være rustet for flere.

Vi er ellers i verdenstoppen når det kommer til forskning, kanskje ikke akkurat innen for mRNA men har selv jobbet for et av
landets ledende forskningssenter i Trondheim på Rotvoll. Dette drives av staten og har uendelige ressurser så penger er ikke
et problem egentlig. Vi skulle absolutt vært litt på forskudd her, men det er lett å være etterpåklok. Poenget mitt er at vi er alt for trege i Norge til å faktisk angripe problemet på rett måte, selv om vi har ressurser nok. Tid er jo egentlig ikke relevant, da viruset ikke går etter klokka og kommer til å være her helt til vi får folk vaksinert.

Ja der er kanskje for sent og komme nå, og håpe på at vi kan få opp produksjonen innen relativt kort tid. Men vi bor i en
byrokratistat også. I slike tilfeller som dette er ikke akkurat det, det beste.

Du har mange, og veldig gode argumenter Vidarlo. Men jeg undervurderer ikke kompleksiteten, jeg undervurderer staten for jeg VET at vi er i stand til å få ting til. Bare vi satser på det rette når katastrofen faktisk er et faktum.

I en global pandemi synes jeg vi skal se litt mellom fingrene når det kommer til en globalisert verdikjede. Det er snakk om å redde mange tusen, kanskje millioner av liv. Kanskje i fremtiden er det snakk om å redde ALLE om et skikkelig brutalt virus bryter ut.

Vi driver litt avgårde med denne diskusjonen i forhold til hva jeg faktisk ønsket da jeg startet tråden. Men på samme tid er det
svært relevant og kunnskapen din rundt dette gjør det interresant og diskutere litt.