View Single Post
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Matbutikker kunne fint ha gjort som Meny/Kolonial og tilbudt utkjøring av varer og heller holde selve butikken stengt.
Bare det i seg selv ville ha minsket smittefare flere steder relativt mye.
Vis hele sitatet...
Dette uttaler du som en selvfølgelighet. Men stemmer dette? Min lokale matvarebutikk har ikke infrastruktur til utkjøring av varer. De har ikke system for å ta i mot bestillinger, de har ikke nok folk til å pakke bestillinger, og de har ikke biler til å kjøre varer hjem til folk. Kolonial.no har denne infrastrukturen som ryggrad. Meny har bygget opp denne over lang tid, i alle fall siden 2018 hvis jeg ikke tar feil. Matlevering har vokst voldsomt, og flere butikker tilbyr det nå, noe jeg ser på som utelukkende positivt. Men å forby matvarebutikker å holde åpent vil være en håpløst vanskelig beslutning. Nordmenn er generelt jævlig dårlige på å handle, og handler alt for ofte. Jeg tror det ville være mer realistisk og brukbart om folk handlet sjeldnere, og spredte det utover åpningstiden.


Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Av 5.32 millioner mennesker så har de spurt hele 30.000, som ikke er 1% av befolkningen i landet engang. Av de 30.000 så er det bare 13% som sier at de drikker mer alkohol under korona.
3900 av hele 5.32 millioner og derfor skal det liksom stemme og gjelde for alle?
Tror nok ikke det nei.
Vis hele sitatet...
Seriøst. Du mener at du er bedre på metodekunnskap enn forskerne fra UiB, Helse Bergen og FHI. Det er passe arrogant når du ikke engang har et motargument (for nei, hva du tror er irrelevant). Sampling og representative utvalg er grunnleggende statistikk. Alternativet var at man måtte spørre hele Norges befolkning hver gang man lurte på noe, og det er ikke gjennomførbart. En innvending mot bruken av statistikken kunne vært at utvalget består av 30.000 bergensere, og man kan diskutere hvorvidt bergensere representerer nordmenn generelt. Men jeg synes ikke det virker veldig kontroversielt å overføre disse funnene til resten av Norges befolkning. Det er vel ganske ukontroversielt at folk som har det kjipt lettere søker til rus.
Sist endret av Bl4derunner; 11. mars 2021 kl. 11:41.