View Single Post
Personlig ville jeg forklart dette med evolusjonsteori, ser en del av de andre er inne på det allerede, men jeg tillater meg å gå litt mer i detaljene så det blir tydelig hvor godt man kan forklare dette med litt Darwin.

Jeg brukte litt tid på denne posten, så jeg må bare beklage om noen kom meg i forkjøpet.

Seksuell seleksjon eller hvorfor du fortsatt er jomfru

En vanlig misforståelse angående evolusjonsteori er at det er kampen for tilværelsen som gjelder.

I noen tilfeller hvor det å bare holde seg i live er en kamp (for eksempel på savannen) vil det å være i live også fungere som et godt mål på evne til å forplante seg, bare de best tilpassede overlever, men hos mange dyr er ikke livet så skjørt at mangel på potensielle kandidater er det største hinderet for forplantning, kort sagt: som de fleste upulte 24-årgamle forumrotter har erfart, å ha puls holder ikke for å få pult. Moderne evolusjonsteoretiker er ikke i tvil om at å pule er det viktigste her i livet.

Hvorfor er det sånn at du ikke bare må være levende, men også kul?

Fordi damene vet de er en begrenset ressurs, for å få en unge må de gå rundt i 9 måneder med en svær klump i magen, spise masse ekstra mat, og risikere å dø. Du trenger bare 30 sekunder emd snurrebassen i kjøttblomsten for å få møyen til å sprute, så hvis du hadde vært en kjøttmaskin hvis oppgave var å lage så mange babyer som mulig (og det er du) så burde du pule så mange damer som mulig så fort som mulig, og det er derfor du hele tiden tenker på fitte, til tross for at du aldri har sett en.

(Bare så det er sagt, hvilket kjønn den effektive kjønnsraten er til fordel for, altså hvem som er den begrensede ressursen, varierer fra art til art og kommer an på en hel del, f.eks. hvor lenge svangerskapet varer, og hvor mye ressurser som er tilgjengelig, sjekk mormongresshoppen for et spesielt slående eksempel på det siste) .
Ok, damene investerer tungt i et potensielt barn, de vil ikke ha seg med hvem som helst. Hvordan kan damene velge han beste?
Et fascinerende aspekt ved mennesket er at ressurser er så tydelig fanget i penger, som jo kan omsettes i alt fra sex og narkotika til skoleplass til en fremtidig unge, men som supercali er inne på : økonomisk kapital er ikke nok for å forstå hva som er en persons seksuelle kapital. I forskjellige kulturer (og da snakker jeg på et ganske lite nivå, type vennegjeng, eller forum) er det forskjellige regler som gjelder, men resultatet er alltid det samme : forskjellige ting gir utrykk for din seksuelle kapital, typisk da hvordan du går kledd.

Så tilbake til selve spørsmålet: hvorfor akkurat klær?

Hos en del dyr (for eksempel en del fugler) så går seksuell seleksjon på forskjellige deler ved organismen som sier noe om dens evner. For eksempel vil en symetrisk kropp tyde på at man har hatt tilgang på god ernæring gjennom utviklingen av kroppen, (kanskje en grunn til at symetrisk påkledning i så stor grad foretrekkes). Samme greia med fjærene til påfuglen. De er så lange at den hindres fra å fly, men du må ha veldig gode evner og ressurser for å kunne utvikle den, så hvis halen din er bra er du bra. Hos noen fugler har lengden på halefjæren samme funksjon: «hvis halefjæren din er lang så betyr det at du flyr bra». Da blir det seleksjonspress på lange fjær og de fortsetter å vokse gjennom generasjonene (j.f. avl) frem til ulempen ved en for lang fjær ikke lenger kan kompensere for at du får tilgang på flere hunner å parre deg med.
Det er ikke vanskelig å overføre dette til klær. Dyre klær er selvfølgelig en måte å vise økonomisk kapital på, men kule klær viser din kulturelle kapital.
Klær er altså det som kalles et kostbart signal ( les mer signalers rolle i evoulsjonsteori her) .

Jeg innser at jeg ikke har gått så i dybden som jeg skulle ønske, men denne posten er allerede for lang.
Anbefaler denne her her for videre lesing.

For øvrig er dette konspirasjonspratet en god illustrasjon på et signals tvetydige verdi, det avhenger nemlig av konteksten. Omgitt av andre konspirasjonsteoretikere vil kunnskap om konspirasjonsteorier og evinnelig babling om disse være et tegn på betydelig kulturell kapital, mens vi dumme sauer oppfatter det som et tegn på nettopp det motsatte. Kun hvis han finner likesinnede damer kan konspirasjonsteoretikeren håpe å få reprodusert, eventuelt må han lære å holde kjeft.


Hvis noe er uklart (eller feil) så si ifra så skal jeg prøve å klarne opp i det.