Tråd: Mensa-test
View Single Post
Sitat av Sanna698 Vis innlegg
Jeg skal ta den formelle Mensa-testen snart, og lurte på en del ting om testen. Har noen av dere tatt den, og hvordan gikk det?

Om selve testen: er den på pc eller papir? Hvor mange spørsmål er det, og hvor lang tid får man? Og er oppgavene av samme slag som Mensas online-test, og er vanskelighetsgraden omtrent den samme?
Vis hele sitatet...
Jeg tok den sist høst på gøy.
Sånn her fungerer testen.

Du møter opp i et møte/grupperom på en bibliotek med en gjeng som tror at de er geeks og er smartere enn sidemannen.
Du blir hilst på av verten og viser legitimasjon, og du skal IKKE rope ut i rommet hvem du er, da dette skal være mest mulig anonymt.
Det er en test i form av figurer og gjenkjenning av mønster og bruk av logikk. Du får utdelt et hefte med forskjellige oppgaver, hvor du krysser av på et ark som du får, på hvilket svar som er riktig (du skriver ikke i boken så Mensa slipper å kjøpe ny).
Du får en haug med spørsmål, ta deg like mye tid (ca 5-8 sec) på hvert spørsmål, og du rekker alle. 10% av de er litt vriene og tar mer tid, så bruk lite tid på det du kan.
Du får med en Mensa penn hjem, og svar i posten om ca 1,5-2 uker.

Jeg personlig tok testen på gøy og for å se hvordan jeg ligger an. Jeg fikk en bølge med mennesker på jobb i en periode (kunder), hvor jeg ble oppgitt over hvor fjerne og tilbakestående folk var, og jeg ville vite om dette er helt vanlig at folk er retarda (om jeg var var smart over det vanlige), eller om det bare var folk med IQ på 85 og mindre.
Jeg forberedte meg ikke, og fikk en score hvor jeg var på top 18% skala på landsbasis. Hadde jeg brukt tid på å forberede meg (har ikke behov), hadde jeg nok scoret litt bedre. Mye av de samme oppgavene har du på nett også. Testen er det samme som det du finner på nett.