View Single Post
Sitat av Absurd Vis innlegg
Blir jo litt rart å selge den til deg, men vi kunne solgt den til djevelen kanskkje?
Vis hele sitatet...
Da får du gjerne et bevis dersom det funker også, i form av at du blir dritgod på bluesgitar eller noe.

Sitat av Absurd Vis innlegg
Jeg tror ikke på gud, og jeg vil gjerne utfordre folk som mener det samme om å gjenta etter meg : Kjære gud, om du finnes kan du være så snill å gi meg et tegn å gjøre mitt første fødte barn tilbakestående?
Dette synes jeg er en fin måte å skissere at jeg virkelig ikke tror på gud så derfor har jeg ingenting å frykte ved å si noe sånt. Men fortsatt så møtes jeg ofte med store øyne og spørsmål om hvorfor jeg noen gang kunne ønske noe sånt, og da gjerne av folk som sier de ikke tror på gud, men som også gjerne unnlater å gjenta frasen, "bare for sikkerhetskyld" . noe som for meg får det til å virke som de tror på gud..
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om det er så enkelt. Jeg for min del ville nok ikke hatt problemer med å si bloody mary foran speilet eller leke med ouijabrett for gøy. Jeg tror ikke på at noe skjer. Å skulle si høyt at jeg ønsker noe jeg virkelig ikke ønsker, ville derimot skapt en sterk følelse av dissonnans hos meg. Jeg tror heller det er det ubehaget jeg ville følt behov for å beskytte meg mot, enn muligheten for at mitt uttalte ønske skulle gjøre det virkelig. Vi har et ganske sterkt behov for kongruens i hva vi tenker, føler og gjør, for å oppleve oss som eit integrert selv. Av samme grunn tror jeg ikke jeg ville likt å selge sjelen min til noen heller. Jeg tror riktignok ikke på en sjel i åndelig forstand, men jeg har jo en opplevelse av å ha ett eller annet som er meg, og det skurrer å ikke skulle beskytte det mot å bli fragmentert og spredt rundt. Det har mer med en følelse av integritet å gjøre enn redsel for praktiske konsekvenser.

Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Har faktisk opplevd mye av det samme selv og livet går ikke på skinner nå heller men er 1000 ganger bedre enn da jeg brukte alkohol og piller istedenfor. Og i tillegg er jeg blitt en meget velstående person.
Jeg velger også en sunn livstil der sunn mat og fysisk aktivitet (yoga, mye husarbeid, turgåing etc.) gir meg både ro og livsglede og den veien jeg er inne på nå tror jeg ikke er tilfeldig, men styrt av høyere makter som takk for min innsats i hans tjeneste.
Vis hele sitatet...
Beklager, men dette er den mest usympatiske typen religiøsitet jeg vet om. Det er fint at ting har ordnet seg for deg, men å bruke din suksess og andres ulykke som argument for at gud er mer fornøyd ned deg enn med dem... det er bare kjipt. Mon tro om gud kommer til å straffe deg for det?
Sist endret av *pi; 27. november 2022 kl. 02:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.