View Single Post
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hvilken 3d printer anbefales nå om dagen i prisklassen opp mot 5000kr?

Og hva bør jeg egentlig se etter når det kommer til spesifikasjoner utenom print størrelse?
Vis hele sitatet...
Hvis du vil ha en printer du vil modifisere, oppgradere og kanskje styre fra Raspberry Pi / OctoPrint, ville jeg tatt en kikk på Ender 3 v2.
Fra fabrikk lager den helt OK prints uten å måtte tukle noe ekstra.
Ser for meg at etter et år eller to med drift, kan en måtte bytte ut styrehjulene den bruker på aksene, og det kan være fare for at railen som printhodet henger på begynner å sige litt i den ene enden, da det kun er ett gjengestag på z-akse.
Den er open-source, og med store muligheter om en ikke er redd for å skru, lodde og feilsøke..
Den har en del viftestøy, da det er veldig små kjølevifter på bla. PSU og MoBo.

Uten å ha veldig mye erfaring med FlashForge Adventurer 3, ser den ut til å være mer gjennomført på noen av løsningene i forhold til Ender, men denne har også færre muligheter for ombygging. Den har også begrensninger på størrelse på plastrull, men dette kan omgås ved å printe seg en ny holder.

FlashForge oppgir PLA og ABS som filament, og det er vel det som anbefales på en Ender 3 v2 også, men en kan klare PETG og TPU på den.

Nylon og PC ligger utenfor temperaturområde for begge.
Wood og Metal filament bør en bytte til hardmetalldyse om en vil prøve.

Har selv en Ender 3 v2 som jeg har modifisert for 4 lapper, hvor det muligens blir et par til før jeg er helt fornøyd. Fjernet viftestøyen, nå er det steppermotorene som bråker mest.