View Single Post
Knask's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fekillix Vis innlegg

Men du er godt utenfor ideell price/performance her. Trenger du virkelig 3900X til gaming? Ikke heller bruke mere penger på skjerm eller annet tilbehør/andre ting?.
Vis hele sitatet...
Nåh?
Noen forslag til hva som kunne vært bedre?

Om jeg trenger prosessoren til gaming?
Nei, egentlig ikke, men det hender at jeg redigerer bildestacker på 500 - 600 mb. og litt gaming-videoer så da valgte jeg å fleske til med denne prosessoren.
Har allerede kjøpt ny skjerm, headsett, tastatur, skrivebord og stol så jeg har det jeg trenger.

Sitat av Lurifaks1 Vis innlegg
Har selv 3900X og kunne ikke vært mer fornøyd. Den sitter på et X570 Crosshair hovedkort.

Mtp på den rammen du nevner, 3600Mhz er ideell speed men hva er CL på? Jeg har 3600 CL15 og er veldig fornøyd med de, jeg brukte bevisst litt ekstra cash på RAM siden det visstnok er veldig viktig for ryzen.

Det er ingenting å fraråde med å gå for 3900X eller andre prosessorer med mange kjerner. Spill kommer fremover til å kunne ta i bruk flere og flere kjerner. Jeg ser også f.eks at MHW gladelig bruker alle 12. FFXIV igjen bruker opptil 8 tror jeg, men hovedvekten ligger på de 4 første.

Med process lasso kan man sette spill til å bruke spesifikke kjerner, jeg har f.eks de fleste spillene på de 6 første så bruker jeg de 6 siste til alle andre ting som opptaksprogram (bruker CPU encoding) og alle andre bakgrunnstasks osv.
Vis hele sitatet...

Mange takk for innspill.
Jeg vet helt ærlig ingenting om rammen eller hvorfor jeg burde velge enkelte typer ovenfor andre.
Valget er utelukkende basert på google-resultater, blant annet denne artikkelen: https://premiumbuilds.com/ram/best-r...ryzen-9-3900x/

Sitat av OneofaMind Vis innlegg
3700X gir mer valuta for pengene i gaming, 2700X er betraktelig svakere.

3800 er den ideele ramhastigheten, men ikke alle HK takler det, 3600 er angitt som sweetspot fordi det er oppnåelig ved nær sagt alle CPuer/HK i 3000-serien, men mange greier 3666, 3733 eller 3800. Bruk så ryzen dram calculator og da får man max uttelling
Vis hele sitatet...


Sitat av Munted Artist Vis innlegg
det funka ^^

men ser nå fint ut det der, ser ikkeno som ikke er kompatibelt med hverandre.
sku jeg pirka så hadde jeg nok gått for en annen AM produsent enn zotac, som asus el msi f eks.
Vis hele sitatet...

Vurderer å gå for dette skjermkortet istedenfor det jeg linket til i utgangspunktet: https://www.komplett.no/product/1135...strix-advanced
Sist endret av Knask; 1. mai 2020 kl. 00:37.