View Single Post
Sitat av felix_poker
Siden det øyensynlig ikke foreligger noen fysisk skade, elller endring, hos de som har HPPD, har jeg bygget en liten teori. Dette er kun tankene jeg har gjot meg opp om emnet. Jeg har ikke lest spesielt mye om temaet, og har ikke selv erfart denne tilstanden.

Min teori er at man, ved å bruke psykedeliske stoffer, blir mer var synsforstyrrelser og andre former fpor endret persepsjon og bevissthet. Jeg har selv hallusinert under påvirkning av cannabis, salvia divinorum, i tillegg til å ha fått milde synsforstyrrelser ved sub-psykedeliske inntak av psilocybinholdig sopp.

Etter å ha lest denne tråden har jeg tenkt en del på dette med HPPD. Jeg har, senest på venteværelse hos tannlegen for et par timer siden, forsøkt å fremkalle hallusinasjoner ved å først bli var det som mxyzptlk omtaler som "TV-prikker", for deretter å stirre på ett punkt i lengre tid. Når jeg ser på gulv eller vegger begynner disse raskt å "puste" og "shifte" litt. Objekter som f. eks. planter (noe mxyzptlk brukte som indikator) ser ut som om de beveger seg.

Det jeg vilfrem til er at jeg tror alle egentlig kan fremkalle synsforstyrrelser når de vil. Noen ganger vil man kunne fremstille sterke hallusinasjoner og kanskje til og med en "trippefølelse", men s andre ganger kun milde synsforstyrrelser, slik som jeg gjorde istad. Dette varierer sikkert fra person til person, avhenger av kjemien i kroppen/hjernen på gitt tidspunkt (hva man har spist, om man har sovet osv. alle faktorer som påvirker bevissthetstilstanden vår) og omgivelsene.

Når et individ bruker hallusinogener MYE, vil denne personen kunne bli ekstremt sensitiv ovenfor alle de "naturlige" synforstyrrelsene og endringene i bevisstheten som skjer i løpet av en dag. Hvis denne personen prøver alt han/hun kan å forsterke disse følelsene og synforstyrrelsene vil de kunne bli sterkere. De vil også kunne bli sterkere, akkurat som når man prøver intest å skyve en tanke ut av hodet og derfor tenker på den intenst. Paradoksal effekt.

Jeg tror at så å si alle vil kunne utvikle HPPD ved ekstremt bruk av hallusinogener, men at noen er spesielt disponerte og derfor vil kunne utvikle denne lidelsen etter bare f. eks. en syretripp.
Vis hele sitatet...
En teori jeg tenker på for tiden, er hvordan hjernen behandler inntrykk.
Jge kan ingenting om dette, jeg har bare smålest litt rundt, og assosiert det med ett elektronikk-prosjekt jeg holder på med (faktisk).

Here goes:
Jeg tror at våre sanseorganer oppfatter det meste av hva som skjer rundt dem.
I likhet med elektronikk, tror jeg at det vanskelige ligger i behandlingen/prosesseringen av inkommende signaler.

Så jeg tror at inntrykk blir "shiftet" inn, "frame" for "frame".
Altså, noe skjer, og ett inntrykk dannes og begynner å prosesseres.
Når inntrykket har nådd sitt klimaks, leter hjernen etter noe som allerede ligger i hukommelsen, som den kan assosiere det med, slik at det skal være gjørbart å hente det opp fra hukommelsen igjen senere.

Deretter vil intrykket "fade", og neste inntrykk vil lastes inn.

I normal tilstand vil dette times svært bra, slik at når ett nytt inntrykk kommer, vil det bare gjenstå skygger av det forrige.

Men, i alterert tilstand, tror jeg "fadeout"-tiden vil bli påvirket.
Inntrykk vil bruke lenge tid på å skiftes ut.

Dette vil føre til at inntrykkene vil bli tettpakket, og det vil bli svært vanskelig for hjernen å prosessere alt korrekt.
Det vil fort bli vanskelig å skille mellom hvilke inntrykk som skal prosesseres nå, og hvilke som skulle vært utskiftet for lengst.

Thus, tidsperspektivet forskyves, og inntrykk vil bli assosiert på kryss av kronologi.
Kanskje de tilogmed vil reagere på hverandre. Som om en dønning skulle krysset seg selv mens den ennå var ung.

Deretter vil det bli vanskelig å avgjøre hvor signifikante inntrykkene er, etterhvert som de snubler ihop, og vi vil kanskje legge mye mer merke til en vanndråpe som beveget seg, enn at vi selv beveget oss selv over ett gjerde.
Osv.

Blir "framestackingen" for ekstrem kan vi få vanskeligheter med å huske inntrykk,
siden hjernen ikke har greid å assosiere dem med noe.

Kanskje HPPD delvis er ett resultat av at prossesseringen av inntrykk blir mer bevisst.
At vi altså blir istand til å påvirke den. Frivillig, eller ei.

Sikkert ikke riktig dette her, men det er morsomt å tenke på regardless.

*Kudos til RGV for grunnlaget for denne teorien.
Sist endret av okaminaru; 22. mars 2006 kl. 20:00.