View Single Post
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Ja. Regnestykket mitt er for kun det ene batteriet. Og, ja da tror jeg du skal ha en del mer... mye mer, sikkert, enn 11,4 minutter.
Jeg har ikke formell utdannelse innen elektronikk. Men jeg tror spenningen er i utgangspunktet ikke interesant for et slikt regnestykke.
1500 mah. Da kan man trekke 1,5 ampère i en time. 3 ampère i en halvtime. Osv.
Men som du sier, det andre batteriet gjør det feil.
"så sender jeg deg bare regningen på 260.000,-; ok arex?"
Å, dæsjen steike. Vær forsiktig. Det er penger det, da : |
Hvis du poster mer om prosjektet skal jeg prøve å ikke styre deg ut i geografien. Men siden det er så mye på spill, kanskje kontakt en fagmann. Eller vent å se om noen av de andre elektro freaksene poster noe.
Vis hele sitatet...
Gikk nå fint dette, det stod ikke på batteriene after all

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tingen er at når det minste batteriet er tomt, har det største fortsatt ladning igjen.

Då vil det drive straum gjennom det som er utlada. Det vil drive spenning inn på minuspolen, ettersom dei er i serie. Rykter vil ha det til at lithiumbatterier ikkje liker å verte lada i revers. Tvert imot misliker dei det nok til at dei produserer kjekke gasser som hydrogen og CO.

Det er grunnen til at du må ha eit BMS som takler det. Har du det, så vil BMS kutte batteria i det ei celle er utlada, og ting vil stortsett gå bra.
Vis hele sitatet...
Skjønner.

"Heldigvis" for min problemstilling er det allerede game over når det minste batteriet er tomt.

Så gitt at man lader dem separat og aldri lar noen av dem gå tom (hvilket uansett ødelegger lithium batterier(?)) - så gjenstår spørsmålet: Hvor fort går det tomt?

Såvidt jeg kan forstå av innvendingene så langt er det den eneste problemstillingen som egentlig er aktuel for meg.

(Dog det ideele selvsagt hadde vært å investere i et 18.5V batteri. Hadde jeg bare ikke vært en fattig NAV'er...)
Sist endret av Tøffetom; 28. juli 2020 kl. 22:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.