View Single Post
Provo's Avatar
Trådstarter
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Fremragende bidrag, Provo - nå venter jeg i spenning på tråden om generell relativitetsteori.
Vis hele sitatet...
Det blir nok ikke med det første. Har en del matematikk å lære meg først, og det står dessverre ikke øverst på prioriteringslisten dette året

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvilken kilde har du på dette? Jeg tviler ikke på din fysikkunnskap et sekund, men Wikipedia er uklar på dette og jeg leser støtt og stadig om eksperimenter hvor man har lykkes i å "senke lyshastigheten" både i bøker og på internett.
Vis hele sitatet...
Dette kan man faktisk bevise med deduktiv logikk.
  1. Et fotons hastighet i vakuum er c.
  2. Mellom partiklene et foton kan kollidere med må det nødvendigvis være et fravær av partikler, og altså et vakuum.
  3. Det betyr at fotonets hastighet mellom partiklene det kolliderer med er c.
Det betyr også at den lavere lyshastigheten man snakker om avhenger av partikkeltettheten i materialet og gjennomsnittstiden et elektron kan befinne seg i en ustabil eksitert tilstand før det spretter tilbake og frigjør et nytt foton. Sistnevnte avhenger blant annet av temperatur. I en Bose-Einstein-kodensasjon har man både en enorm partikkeltetthet og voldsomt lave temperaturer, og man kan dermed bremse lyset ned til ekstremt lave hastigheter gjennom et slikt materiale.
Sist endret av Provo; 14. juni 2010 kl. 15:34.