Tråd: Groguide
View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg


Kanskje jeg startet for tidlig med tilsatt næring?
Jeg har brukt 8-4-8 (ca. har ikke flasken tilgjengelig).

Plantene viste første tegn til blomster for 3 dager siden

Vis hele sitatet...
Om plantene har startet pre-blomstringsfasen vil behovet for nitrogen avta noe, men plantene vil jo ta opp det de får. Trenger den fosfor så må den også ta opp den mengden med andre stoffer som er i næringa, skal planten drikke og det alltid er næring i vannet, må den ta opp næringa for å slukke tørsten. NPK'en for planter i blomst burde være rundt 1-3-2 i tidlig til middels blomst og 0-3-3 for sein blomst, ca de siste 30 dagene. Nå er det klart at det vil variere fra plante til plante og potte til potte, men det er en ca. Det er kun forholdene som burde være slik. Kanskje må de ha mer næring, men la forholdet være någenlunde det samme. F. Eks 2-6-4.

Jeg husker selv at en av de beste kunnskapene jeg sugde opp var å lære seg alle feil og mangler planten kan få, og ikke gi plantene næring før jeg så det første tegn til mangel. Om du loggfører hva du gir, hvor mye og når, forutsatt at du bruker stiklinger, så vil du til slutt kunne gi plantene nøyaktig hva de trenger når de trenger det. Da må du nok vekk fra auto dog.

Ja det kan godt hende du begynte for tidlig med næring, men det er vanskelig å si, det eneste plantene dine nå forteller deg er at de fikk litt for mye av noe og ut fra NPK'en du oppgir vil jeg tippe det var nitrogen.