View Single Post
Btyven du tar feil - gjelden forsvinner ikke selv om man flytter til Sverige. Gjelden både løper og forrenter seg. Og til sist så finner futen ut at du bor i Sverige og igangsetter tvangstrekk via svenske kronfogden.

Kredittsjekk er lotto. Har du historikk nok til at ingen alarmer går på det tidspunkt du søker lån i Sverige så vil du nok havne under radaren. Men om en utlåner ønsker å sjekke den norske historikken samt kredittscore og kredittverdighet på en nordmann bosatt i Sverige så er det så enkelt som å taste inn norsk fødsels og personnummer i kredittsjekkløsningen så har de full oversikt. Da vil de se all forfalt gjeld som er gått fra inkasso til dom i forliksrådet, evt. tvangstrekk, evt. eiedommer etc.

Det er ikke standard prosedyre for utlånere å sjekke en person både i Sverige og norge, fordi sjekk utover landegrenser medfører ekstra kostnader for utlåner. Derfor kan noen være heldige å skli under radaren selv med kredittanmerkninger registrert i Norge.

Sitat av PurFaen Vis innlegg
hun har penger til bolig, bil og alt dette, det er snakk om på sikt.
så det er altså fullt mulig å rømme fra gjelden sin til Sverige?
siden jeg er ganske umoralsk av meg har jeg lenge tenkt på å flytte til sverige, jobbe et års tid, ta masse smålån å bruke dette til å kjøpe hus i norge, ihvertfall til startkapital.. rart at ikke flere gjør slikt
Vis hele sitatet...

Nei hun kan ikke flykte fra gjelden sin ved å stikke til sverige. Det jeg forsøkte å få frem var at hun om hun er heldig kan klare å skaffe seg lån hos en svensk utlåner til tross for betalingsanmerkninger i Norge.

Gjelden hun alt har i Norge den løper med renter og alt fremtil den er gjort opp. Enten i form av betaling ihht til avtale, eller en evt. gjeldssanering er oppfylt noe som tar 5 år fra innvilgelse.

Før eller senere så vil futen finne tak i henne i sverige, og de vil da starte sak for å kreve inn den norske gjelden. Det vil være kronfogden i Sverige som vil gjøre dette på vegne av futen i Norge. Lønnstrekk, tvangssalg etc. Akkurat slik som i Norge.

Og flytter du til Sverige for å låne penger for så å stikke av så får du samme problemet når du er tilbake i Norge. Svenske kronfogden vil kontakte futen i Norge og således tvangsinnkreve gjelden til siste femtiøring er betalt.

Når det er sagt, så har jeg hørt om tilfeller der skyldner har holdt seg skjult for myndigheter over flere år og levd "off grid". Der kreditorer i mellom tiden har gitt opp å drive inn pengene fordi de ikke har vist hvor de skal rette kravet, men slikt var nok enklere før.
Sist endret av frtoretang; 25. november 2016 kl. 19:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.