View Single Post
De redder privateide finansselskaper fordi konsekvensene for økonomien av å ikke redde disse enorme selskapene er mye større enn at noen må bo i en campingvogn en stund.

At en eller annen politimann kanskje ikke vurderer situasjonen helt korrekt når han er omringet av rasende demonstranter syns jeg er et altfor tynt grunnlag å basere en konspirasjonsteori på om at styresmaktene ønsker å holde dem nede med vold.

Gjør litt mer kritisk vurdering av kilder mens du "researcher".

Jeg skrev ikke at demonstrasjonen var ulovlig.
"Hvis de ender opp med å ty til vold, noe jeg antar at individer i gruppene allerede har gjort ettersom politiet har slått ned på dem, er det ikke en lovlig demonstrasjon."
Kunne fått frem klarere poenget mitt, som var at voldsbruk i demonstrasjoner ikke er legitimt, uansett hvor frustrert du er. At noen bruker vold i demonstrasjonen gjør ikke hele demonstrasjonen ulovlig, men demonstrer man med vold demonstrerer man ulovlig. Da er det helt ålreit for politiet å gripe inn å arrestere urokråkene. Fredelige demonstranter bør ønske slik innblanding av politiet velkommen, ettersom det fører til at de kan fortsette deres egen lovlige demonstrasjon.

20 000 demonstranter er ikke en ubetydelig demonstrasjon, men det er ikke snakk om en demonstrasjon utenfor det normale. Det er vanligere å demonstrere i USA enn i Norge, og det bor mer enn dobbelt så mange i New York som i hele Norge. Befolkningstettheten i New York er mange hundre ganger så stor som i Norge.

Bare så du får satt det her inn i perspektiv; i Oslo samla det seg 40 000 mennesker etter Hermansen-drapet. Dette er eksepsjonelt. Dette er så stort at verdenspressen skriver om det. Det var 7% av alle som bodde i Oslo. 20 000 mennesker i New York utgjør under en promille av de som bor i New York.

Hvis du setter deg selv i demonstrantenes posisjon skjønner du nok hvor frustrerte de er. De markedsførte seg i starten som en gruppe som får styresmaktene til å skjelve, slik som demonstrantene i Egypt under den Arabiske Våren. Nå viser det seg at oppmøtet bare er en brøkdel av det de hadde forventet, og at ingen egentlig tar dem seriøst i det hele tatt. Naturligvis prøver de å piske opp stemninga ved å skylde på alle andre.
Sist endret av Stratops; 3. oktober 2011 kl. 17:13.