View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
For folk flest klarer jeg ikke se gode argumenter for armbåndsur. Ja noen få vil nok ha en situasjon som tilsier at de trenger armbåndsur. Men folk flest vil fint klare seg uten armbåndsur. Og spesielt på telttur, hva i alle dager skal du med klokke på telttur? Du velger å legge igjen mobilen for å få fred, men lar deg likevel styre og diktere av klokken på telttur? Høres ut som infarkt in spe. Ute i guds frie så kan vel solen/dagslys styre det du skal gjøre? Er det mørkt ute så er det på tide å krype i posen, når du vekkes av solen står du opp. Om klokken er 7 eller 9 spiller ingen rolle på telttur. Mobilen kan jo ligge i avslått i sekken til nødsbruk om du noe skulle skje. Klokken hjelper deg ikke mye om du ligger i en steinur med brukne bein. Ja du kan fastslå nøyaktig klokkeslett for brudd i begge ben. Men mobilen din ligger hjemme til lading så du får ikke ringt etter hjelp.
Vis hele sitatet...
Denne tråden handler i hovedsak om bruk av ressurser.

I løpet av et helt liv, hva bruker mest ressurser, å vri håndleddet eller å aktivere mobiltelefonen 1 milliard ganger?
Helt ærlig så vil jeg tippe at du hadde konsumert minst 2 smarttelefoner i løpet av et liv bare ved å sjekke klokka.

Og hva med de som sjekket klokka på telefonen og mistet telefonen i bakken? Da må sende en skjerm fra Kina, få levert telefonen til reparasjon osv.

Spør du meg så handler dette om en form for misunnelse og ikke forbruk, for det er ikke logikk bak trådstarters mening om hva som er ressurskrevende og ikke.
Jeg tror du kan erstatte mye av det vi bruker telefonen til i dag med mer bærekraftige anolge løsninger.
Bare begynn å regne på hvor mye ressurser basestasjonene til 2g og 4g bruker kontra infrastruktur til fasttelefon.