View Single Post
Sitat av funksjon Vis innlegg
En klokke, altså et instrument for kvantifisering av tid, oftest brukt til synkronisering av AVTALER er ditt fremste verktøy for å være utilgjengelig? Slutt å trolle deg selv og innrøm at du liker ting som skinner og blinker, helst mer enn naboens. Ingen kommer til å kaste telefonen/brillene/matrix-pluggen, og om så ble tilfelle ville nok klokka fort blitt med på skraphaugen, iom. at de har komplett overlappende bruksområder. Skjønner at dette er vanskelig å innse om man har investert i et verktøy fra forrige århundre, men å være en materialistisk hipster er ikke et godt argument, Når det gjelder bærekraft så vil ei kirkeklokke eller et vekkerur dekke 90% av funksjonaliteten med mindre fotavtrykk, da de kan brukes av flere.
Vis hele sitatet...
Her må du slipe leseforståelsen: å la mobilen ligge igjen på skrivebordet er verktøyet jeg bruker for å være utilgjengelig, eventuelt mindre tilgjengelig. Mens klokken er verktøyet jeg bruker til å vite hva klokken er. Verken kirkeklokker, gjøkur, vannur eller solur kommer i nærheten av å erstatte armbåndsurets funksjonalitet.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det blinker så så fint i kostbart metall, men utover det har det nok ikke så stor nytteverdi for deg som du liker å tro.
Vis hele sitatet...
Nytteverdien er å vite hva tiden er, uten at jeg behøver å drasse med meg mobiltelefonen overalt som en symbiotisk endog parasittisk utvekst, enten jeg er på teltur, på kjøkkenet, på soverommet, i hagen eller i havkanten. Om jeg bruker en Audemars Piguet eller en Vostok eller en billig kinaklokke med batteri fra Jula, så er funksjonen akkurat den samme.

Mekaniske klokker ble nevnt som et eksempel i perspektivet vedlikehold, reparasjon og økologisk avtrykk: herunder er de overlegne grunnet at de kan brukes i mange årtier.