View Single Post
Trådstarter
500
Sitat av Koldun Vis innlegg
Føler at klokkespørsmålet langt fra er tilstrekkelig belyst.

Selv synes jeg mobilen er veldig upraktisk som klokke. Den ligger for det meste parkert på skrivebordet. Og selv for dem hvor mobiltelefonen har blitt en slags allstedsnærværende protese, så er et armbåndsur alltid praktisk tilgjengelig. F.eks hvis begge hender er opptatt. Eller hvis man befinner seg på steder hvor man ikke kan lade telefonen, osv.

En annen verdi for min del er utilgjengelighet. Jeg vil ikke ha med meg mobiltelefonen når jeg eksempelvis tar en tre dagers telttur. Jeg vil kunne vite hva klokken er, uten å måtte forholde meg til at Onkel Tore har sendt ørten bildemeldinger om hva slags frokost han har spist, tre tapte anrop fra hun som lagde krokodillelyder på nachspiel (hvordan har hun fått nummeret mitt?!), diverse varsler om eposter, hva slags vær det er i Malawi og alskens andre distraksjoner.

Mekaniske klokker er selvsagt utdatert rent teknologisk, men de kan vedlikeholdes og repareres slik at de varer i årtier.
Vis hele sitatet...
Forstår at enkelte er avhengige av klokker i arbeid, der kan ikke jeg uttale meg noe særlig. Datamaskiner og biler har klokke innebygget. De henger veldig ofte på veggen der hvor de er strengt nødvendige. Ellers foretrekker jeg å holde inne en knapp og be om en nedtelling eller opprettelse av alarm heller enn å ha en egen motorisert og dum variant på håndleddet 24/7.

Flymodusen på telefonen din gjør den om til en mer avansert klokke (og kalender osv.) enn det mest komplikasjonsfylte sveitseruret. Kjøper ikke at dette handler om noe annet enn status eller teknofetisjisme, ellers hadde vel en lettere, mer nøyaktig og vedlikeholdsfri tidsviser alá basic Casio vært det rasjonelle valget.