View Single Post
Sitat av funksjon Vis innlegg
Selvfølgelig, men så har de en DEL funksjonalitet man ikke finner på mekaniske klokker. Prøver å tenke litt pragmatisk her, og de få som ikke eier en mobil i dag har vel sannsynligvis lite behov for ei klokke.
Vis hele sitatet...
Føler at klokkespørsmålet langt fra er tilstrekkelig belyst.

Selv synes jeg mobilen er veldig upraktisk som klokke. Den ligger for det meste parkert på skrivebordet. Og selv for dem hvor mobiltelefonen har blitt en slags allstedsnærværende protese, så er et armbåndsur alltid praktisk tilgjengelig. F.eks hvis begge hender er opptatt. Eller hvis man befinner seg på steder hvor man ikke kan lade telefonen, osv.

En annen verdi for min del er utilgjengelighet. Jeg vil ikke ha med meg mobiltelefonen når jeg eksempelvis tar en tre dagers telttur. Jeg vil kunne vite hva klokken er, uten å måtte forholde meg til at Onkel Tore har sendt ørten bildemeldinger om hva slags frokost han har spist, tre tapte anrop fra hun som lagde krokodillelyder på nachspiel (hvordan har hun fått nummeret mitt?!), diverse varsler om eposter, hva slags vær det er i Malawi og alskens andre distraksjoner.

Mekaniske klokker er selvsagt utdatert rent teknologisk, men de kan vedlikeholdes og repareres slik at de varer i årtier.