View Single Post
Trådstarter
500
Sitat av Koldun Vis innlegg
Men er ikke mobiltelefoner, med alle slags høyteknologiske komponenter, og endog med materialer av sjeldne jordarter minet ut av de økologiske katastrofegruvene i Kina, kanskje med bestanddeler avhengig av mineraler som er skyflet ut av barnearbeidergruvene i Kongo; og hele prosessen opprettholdt av kullkraftverk og olje - mer et ressursmessig armageddon enn mekaniske klokker?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men så har de en DEL funksjonalitet man ikke finner på mekaniske klokker. Prøver å tenke litt pragmatisk her, og de få som ikke eier en mobil i dag har vel sannsynligvis lite behov for ei klokke.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Så fordi noen bruker telefonen til å sjekke klokka så er en analog klokke kun et statussymbol?
Å plukke opp mobilen for å sjekke klokka må jo være mer unødvendig bruk av ressurser enn å vri håndleddet?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vil hevde akkurat dét. Den personlige ressursbruken er nok ikke veldig forskjellig om man snur på håndleddet eller telefonen.

Sitat av Mekkern Vis innlegg
Det er stas for meg å gå rundt med en liten motor på håndleddet (automatisk urverk). Den er ikke særlig dyr eller pen, og jeg trenger ikke en tung kloss i lomma for å vite tiden.
Vis hele sitatet...
Så du bruker ikke mobiltelefon? Kudos til deg.

Sitat av Mr. Millennial Vis innlegg
Joda, men meg som mange andre har en rar kjærlighet for mekaniske klokker. Er som en hobby egentlig. Vil ikke si det har noe med status å gjøre heller, ikke for meg i mitt miljø ihvertfall. Ingen bryr seg vel en skvett om hva du har på armen. Men meningsløst er det jo, litt som mye annet man gjør/ har bare for nytelse.

Koster egentlig ikke så mye penger heller. Kjøper dyre klokker brukt og selger om jeg vil bytte den ut. Første kjøper som tar hele støyten egentlig.
Vis hele sitatet...
Rar kjærlighet eller evolusjonsmessig videreutvikling av en sjelden fjær i hatten. Samling er i hvert fall ikke en utøvende hobby som f.eks. sport, mer likt hva et ekorn bedriver hver høst for å overleve og levere enda en generasjon nøttesamlere. Rimelig primitivt etter mitt syn.

Sitat av moret Vis innlegg
Blir jo litt for galt om man ikke kan koste på seg enkelte luksuser og status-symboler.
Joda, vi kan sikkert alle sammen gå rundt i Start Trek-uniformer, avgi alle personlige eiendeler, og la et større altomspennende prosjekt ta over hele menneskeheten. Men, vil vi egentlig det da? Er ikke individualisme og status noe av det som gjør oss til mennesker i førsteomgang?

Misforstå meg rett, det er kult å ikke ødelegge planeten og overforbruk er ikke bra, men vil ikke en higen etter dyre ting/status-produkter(ref. en Seiko, eller enda bedre eksempel Rolex) og som kan repareres og vare i 50-100år være bedre i det lange løp kontra billig-varianten?
Det samme med klær; kjøp heller kvalitet som koster èn gang enn billigstæsj som du må kjøpe 4 av.
Jeg er absolutt ingen fan av shoppefesten som har pågått de siste årene, og da spesielt med tanke på teknologi-utskiftingen som har gitt en vanlig familie 5 TV-bytter på 10 år. Så ser jo helst at folk roer noe ned, men akkurat hatet på status-produkter slår meg da litt baklengs.
Vis hele sitatet...
Det du (og folk flest) kaller statussymboler er for andre det komplett motsatte - de indikerer lav intellektuell status fordi du kan få et Casio-kvartsur med mer funksjonalitet for en hundredel av prisen. Tror du virkelig man må betale en kvart, god årslønn for noe varig en pinne i jorda kan gjøre?

Enig i det du sier om kvalitet opp mot holdbarhet, men det finnes terskler begrenset av sunn fornuft og ikke markedsstrategien til et grådig luksusmerke.

Så, hva tror dere om fremtiden, nå som vi har fått håndleddspynten med innebygd konformator grundig nok belyst?
Sist endret av funksjon; 15. mars 2021 kl. 21:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.