View Single Post
Et bra innlegg, likte spesielt: "Jeg begynte å se at samfunnet mest av alt er et digert samarbeid, der jeg før kun så på det som en konkurranse med vinnere og tapere.
Et syn som gjorde meg bitter spesielt fordi jeg definitivt ikke var en av vinnerne. Jeg var grådig og ønsket mer uten å forstå at man får mer ved å gi noe til andre." Samtidig litt interessant at du har bevega deg fra ytre ventre til sentrum politisk.

Har ikke egen erfaring med rusproblemer, men jobber delvis i rusomsorgen og har etterhvert begynt å danne meg et bilde av hva som er problematisk bruk/avhengighet og ikke. Et kjennetegn på problembruk er når rusen brukes for å flykte fra noe eller fylle et tomrom. Slik bruk utvikler seg fort til trøbbel da man plutselig har det litt værre og må bruke litt mer eller kjeder seg ekstra etc. Toleranse øker og problemene kommer. Brukes rus for å utvide perspektiv, i sosiale sammenhenger med folk du trives med etc og helst kun et rusmiddel av gangen og man fint kan ta pauser noen måneder med null bruk vil jeg si at man i de aller fleste tilfeller har kontroll. Rus må ikke brukes så det går utover jobb, familie, skole etc, da er det problembruk/misbruk og ikke kontrollert bruk. Mange rusmidler kan brukes på kontrollert måte, typisk alkohol, MDMA, cannabis og enkelte psykedelika, men endel, spesielt de med mye bagasje er sårbare for at drt eskalerer.
Sist endret av OneofaMind; 1. august 2020 kl. 22:44.