View Single Post
doktor
DrPerception's Avatar
Trådstarter
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Når jeg for mange år siden leste meg opp på statistikk for rusbehandling, fant jeg den høyeste raten av "forbli rusfrie" etter 12 måneder osv (og da totalavholdende etter AAs definisjon" var de som deltok på AA grupper.

Selv har jeg ikke motet eller fantasien til å forestille meg et liv helt uten rusmidler, eller å ikke skulle numme meg selv i møte med verden, derfor kan jeg aldri være en sannferdig AAer, jeg kunne i høyden bli en som prøvde på papiret, og alltid feilet, slik mange ruspasienter er i årevis. Det er også en gruppe i AA, de som ruser seg utenfor møtene og failer konsekvent.

Tilbudet er for de som ønsker å slutte med rus i AA-felleskapet, etter de definisjonene de praktiserer der. Og for helvete, jeg er ikke rusfri hvis jeg hadde stått på ritalin eller subutex. Javel, jeg er stabilisert, ansvarlig, konsekvent doserende, på et funksjonaliserende medikament. Jeg fester ikke. Jeg tar ikke "ulovlige narkotikum". Men rusfri er jeg ikke, hverken etter min egen eller AA sin definisjon.

Hvis man aksepterer at AA har en streng definisjon av rusfrihet, og de andre reglene der, så er nok opplegget totalt sett til hjelp og støtte.

Hvis man ønsker å bli sett på som rusfri av folk som går på null medikamenter, mens en selv går på tunge eller sterke medikamenter, da er problemet en selv. At en ikke greier å slå fra seg andres definisjon. Jeg har sett så mange diskusjoner om AA som i bunn og grunn handler om de såre følelsene til folk på faste medisiner som ikke får føle seg helt rusfrie etter AA sin definisjon eller forståelse.

bortkastede krefter
Vis hele sitatet...
Jeg gikk på subuxone igjennom LASSO-prosjektet. Selv anser jeg det definitivt ikke som å være helt nykter, men en mellomting. De er avhengig som en aktiv heroinist, de på metadon gjerne langt mer.

Jeg anser grad av fysisk avhengighet til opiater etter toleransen. En på subutex 8-16mg tipper jeg har ca lik toleranse som tja.litt vanskelig siden kvalitet varierer.. sikkert no rundt 0.2gx2 heroin hver dag.
Tipper han som tar 0.2g heroin X 2 ganger dagen ville hatt en lettere og en kortere abstinensfase vis han fant ut han ikke likte det mer og bråkuttet.
LAR overmedisinerer med hensikt fordi dem ser at det er bedre å gi for mye en for lite og har tall på at dette betyr mindre "tilbakefall". Fikk vite dette av LASSO da jeg spurte den, da jeg fikk subuxone.
Metadon er det langt værre med. Brukerene må ofte betale 500-1000 for en svak til medium heroin rus fordi dem får så høye doser og tilsvarende høy toleranse. Da er det klart de ikke tar heroin så mye mer. På plata bytter folk heroinen sin for metadon.

Er dem stabilisert så blir de ikke nødvendigvis rusa, men noe er annerledes. Eller, når jeg gikk på subxone ble jeg alltid rusa når jeg hadde henta medisinen min. Ikke så det var synlig for andre nødvendigvis, men trikketuren hjem etter medisin var alltid en fin tur.
Jeg var en del med tidligere narkomane osv.. i starten etter behandling og flere av dem gikk på sub som de startet med for åresvis siden og jeg kunne merke fellestrekk med dem som var typisk for opiat misbrukere.

Noen så ut som de var i aktiv rusmisbruk, selv åresvis etter de har brukt noe annet en subutex. De utviklet seg også seinere virket det som og nå er ingen av det håndfulle antallet jeg kjente rusfri, men det blir en annen historie.

Så sentralstimulerende. Når jeg brukte metylfenidat i ungdommen var jeg definitivt ruset hver eneste dag. Den økte konsentrasjonen min var fordi jeg hadde "oppheng". Stor forbedring kalte de det.

Når det kommer til personer på medikamenter og AA/NA tror jeg vi er enige.
Velger dem gå for en sånn onesize fits all løsning, må de akseptere at de ikke nødvendigvis får skreddersyd opplegg for dem.

Må innrømme at jeg har vært en av dem som har sittet på møte og sett at noen har gått på LAR medisin og følt det var en hykler i blant oss.

Det er til å le av mitt tidligere selv. Det var fordi jeg var en junkie selv bare.

Nå i dag hadde jeg ikke brydd meg fordi jeg har et mye mer avslappet forhold det. Jeg synes ikke det er det helt store bare, noenganger greit andre ganger mere plagsomt. Allefall ikke noe å bruke livet sitt på. Hadde jeg tenk annerledes hadde jeg tatt den halve 8mg sub som har ligget her noen mnd nå for lenge siden.

Har gjerne lyst å høre hva du bruker og flere av dine tankene dine rundt bruken.
du er en person jeg har sett kan uttrykke deg godt og har en del meninger som virker godt gjennomtenkt. Om ikke her, så gjerne PM.