View Single Post
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Høres ut som slik det var på behandlingsstedet jeg var på. Jeg var i Molde i 6 mnd. Måtte stille opp i "giv akt" i en hestesko-formasjon i et fellesareal klokka 07:30, for så å bli fordelt til enten "vedlikehold" eller kjøkkentjeneste. Der måtte vi be våre "arbeidsgivere" (som egentlig var narkomane, satt i en "sjefsposisjon" grunnet bra oppførsel og pågangsmot), om nye arbeidsoppgaver etterhvert som oppgaver på huset var fullført. "Arbeidsgiver" hadde et A4-ark av oppgaver som skulle gjøres daglig, innen en viss tidsramme (tror det var mellom 07:30 og 09:00), og det var bl.a vask av toaletter i fellesareal (3stk), mopping av stue og korridorer, vasking i vaskerom, innkomst, kjøkken etc... Og det var SVÆRT viktig at vi henvendte oss riktig, til denne "arbeidslederen". "Unnskyld arbeidsgiver, ber om ny arbeidsoppgave."

Det verste var om vi ble satt på kjøkkentjeneste. Da måtte vi lage frokost, lunsj, middag og kveldsmat for +/- 20 narkomane. Ble alltid krangel om hvilke typer pålegg som ble satt på bordet, siden vi fikk kun lov til å legge ut 5 pålegg av gangen. F.eks skinke, salami, jordbærsyltetøy, ost, og leverpostei. Skjønner at 20 narkiser blir lei av det etter et par mnd.
Også måtte vi lage lunsj for oss selv + personalet én gang i uken, da lagde vi ordentlig langbord. Da følte vi det var viktig "å få ting gjort riktig".

Nå virker det bare som jeg skrev om "arbeidet" i behandling, men det skal sies det var mye arbeid. Mye vasking, matlaging, stell og struktur.
Men samtidig fikk vi fri fra 18:00 til 22:00, og da kunne vi gjøre hva vi ville, så lenge vi spurte om lov til det. Også var det 2-3 beboere som fikk ansvar for å lage et "helge-opplegg" hver lørdag. F.eks filmkveld, ping-pong-turnering, brettspill-kveld eller you-name-it.

Uansett, klarte å fullføre 6 mnd der, selv om jeg så folk komme og gå fordi "det så ut som ordentlig hjernevasking". Ble noen sprekker under opplegget, men klarte meg.



Ønsker å føye til at det var 2 timer med: mannsgruppe/kvinnegruppe (manne-problemer/kvinne-problemer), husgruppe (der man sitter i ring og konfronterer noen face2face om noe), og rusmestringsgruppe (der man snakker og jobber/skriver i grupper om sine eventuelle sug).
Vis hele sitatet...
Veksthuset Molde du snakker om? veldig likt �� var et helvete, men jeg har kontroll i dag og jeg tror få andre systemer kunne gitt meg et slik resultat. Tror ville lurt meg selv med og ha det for chill og utviklet meg for lite på den korte tiden fleste andre steder. Jeg hadde veldig lang vei og gå. Det var konstantpress langt forbi mine egne grenser om endring av adferd og tankemønstre hele min våkne tid i 1år. Trodde jeg hadde kommet langt med 4mnd rusfri på avrusning før jeg kom inn, men fikk meg virkelig en realitetsjekk da funksjonsnivå og holdninger fikk prøvd seg rent praksis og ikke kun i hode mitt eller i en lite utfordrende situasjon.

All respekt til deg.

Militæret og fengsel virka nærmest som et fristed ��

Politistudenter og helsearbeidere som prøvde leve som oss i hospitering ble knket oftest iløpet av 2 uker og ga opp.
Sist endret av DrPerception; 17. september 2020 kl. 12:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.