View Single Post
Sitat av kmsc Vis innlegg
Pentiax som du hisser deg opp? Jeg har selv denne PF'en og jeg har hatt den en stund, jeg vet ikke hvor du har lest for å få det synet du har på denne lidelsen men mye av det du sier har ingen rot i virkeligheten. Jeg begynner på å lure på om du i det hele tatt vet hva empati går ut på. Personlig er min empati ikke svekket, jeg opplever det heller motsatt. Denne PF'en går i mye større grad ut på kaotiske følelser og svært svekket imoulskontroll med flere elementer
Vis hele sitatet...
Det kan stemme at enkelte med bpd har en forsinket aktivitet i deler av hjernen som er viktige for empati, men det betyr ikke at folk med bpd mangler kapasitet for empati i seg selv.
Problemet oppstår ofte når folk med bpd forveksler empati for andre med sin egen frykt for å miste kontroll over situasjonen, frykt for å bli avvist osv.
Da får man den typiske "jeg har altfor mye empati", "empatien min paralyserer meg" etc. som ikke er et uttrykk for empati mtp andre, men heller en selvoppholdelses/forsvarsmekanikk.

Her ligger mye av kjernen med denne pf'en. Det betyr inidlertid ikke at mennesker med bpd har grunnleggende manglende empati i alle situasjoner, som hissigproppen her ser ut til å mene.
Han bruker også Paul Elam som kilde. Er bare å gjøre et raskt wiki eller youtube søk for å se hvordan han gjør seg rik på å male et ekstremt paranoid bilde av folk med psykiske lidelser myntet på MRA-folk, imo.
Det er prisverdig å lære folk å deale med dårlig adferd og dårlige folk, men når du generaliserer så grovt om et såpass komplekst fenomen mener jeg, som sagt, at det mister sin rot i virkeligheten og også sin troverdighet i lengden.