View Single Post
I min krets er det ei med pf og dårlig impulskontroll. I perioder går det veldig bra med henne, andre ganger sliter hun veldig tungt.

Når det svinger så blir hun destruktiv eller kanskje mer selvdestruktiv. Rutiner forsvinner, hun spiser dårlig og trenger hjemmesykepleie for å ta medisiner etc. Det har vært hyppige innleggelser.Det virker som at hun noen ganger tolker ting annerledes enn de var ment, også begynner det å koke i toppen, da kan et hyggelig møte ende i kjefting og knuste kaffekopper.

De gangene det koker over så blir det direkte vondt for henne etterpå. For hun husker jo alt hva hun har sagt og gjort og hun liker jo ikke å være slik men klarer ikke stoppe eller korrigere seg selv når det koker over. Og de par gangene jeg har sett denne siden av henne så er det ingenting konkret som utløser det, ingen som er stygg mot henne eller sårer henne. Det er hennes oppfatning av situasjonen som er helt feil, og hun reagerer på en for oss vanlige, direkte unaturlig måte.

Før jeg lærte om pf og det de strir med så var det vanskelig å forholde seg til for hun kan fremstå manipulerende når hun får "anfall". Men det er ikke det at hun prøver å kontrollere andre med å "klikke litt". Det er bare det at hun ikke klarer å bremse eller roe seg ned. Der andre ville hatt antenner nok til å ta oss i nakken og holde igjen så mangler hun den muligheten. Men når man vet at dette er en del av henne, hun kan ikke kontrollere den biten og hun gjør det faktisk ikke med vilje eller som et forsøk på manipulasjon så er det enklere å akseptere og forstå.

Om din ex har noen av de samme trekkene ville jeg vært svært forsiktig med å si noe som hun vil tolke som et personangrep. Det kan nok fort gi deg masse problemer fremover i forhold til ditt samvær med barna. Er hun diagnostisert? Har hun vært lagt inn tidligere eller utredet for psykiske lidelser, eller er dette din vurdering?