View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Det høres jo unektelig ut som at du i det forrige sitatet argumenterer for at det er helt greit.
Vis hele sitatet...
Nei. Norsk lovgivning ligger alltid i bunn.
Jeg argumenterer derfor heller ikke for at drap, voldtekt og likskjending faller inn under paraplybetegnelsen "kunstnerisk frihet/utfoldelse". Antok at dette var ganske selvsagt.

Jeg har ikke tatt stilling til hvor denne karakteren er på skalaen, da jeg ikke har sett det. Jeg sier at jeg forstår hvordan å sminke en hvit mann svart fort kan gjøre at det virker overdrevent og komisk, og da er man potensielt ganske nær blackface. Hvis man skal diskutere noe så lønner det seg å prøve å forstå hva motparten mener og ikke hoppe rett til konklusjonen om at de leter etter problemer med vilje.
Vis hele sitatet...
Men hvis vi skal komme noen vei må vi nesten konkretisere litt mer.

For jeg forstår også at å sminke en hvit mann mørk kan oppfattes rasistisk, under gitte omstendigheter.
Jeg kan gå enda lenger: Å sminke en hvit mann mørk kan ikke bare oppfattes rasistisk - det kan være ment rasistisk, under gitte omstendigheter.

Så om problemstillingen er ett diffust "kan det å male en hvit mann mørk være rasistisk", så er jo svaret mitt ganske innlysende ja.

Motsatsen til dette spørsmålet vil vel være noe sånt som: "Er noen mennesker lettkrenkede, furtne og søker offerrollen?" Ja, noen mennesker er sånn.

Så kan vi enes om det, og ingen har blitt noe klokere

Men det er altså ikke premisset for hverken mine tidligere innlegg eller tråden i seg selv.

Jeg er også bekymret for at vi importerer konflikter vi ikke har
Vis hele sitatet...
Konflikten er her allerede. Ikke i form av utbredt vold i gatene, men frøet er definitivt lagt i jorden. Det er også helt i tråd med historien at gårsdagens storm i USA er morgendagens kuling her hjemme.

...og at ytringsrommet innskrenkes.
Vis hele sitatet...
Denne bekymringen deler vi.