View Single Post
Sitat av Drift Vis innlegg
Here we go again..

Jeg kan godt være med på entropi sin definisjon av begrepet. Dette er alt vel og bra. Problemet er at det blir brukt feilaktig mot menn i situasjoner der det overhodet ikke hører hjemme.

La oss si at en mann debatterer med en gruppe kvinner. Mannen er kunnskapsrik, poengterer feil ved kvinnens argumenter og forklarer hvorfor hun tar feil. Han blir deretter beskyldt for mansplaining.

Jeg tror de som er negative til disse begrepene har opplevd dette selv og føler de har blitt urettferdig behandlet. Det er uheldig at disse begrepene blir brukt for å avvise menn med helt legetime væremåter og argumenter.

Det finnes helt klart varianter av toksisk maskulinitet, akkurat som det finnes eksempler på toksisk femininitet. Men det er veldig lite fokus på sistnevte. Det synes mange er urettferdig, uten at det avviser kvinners problemer.
Vis hele sitatet...


Dersom en mann foreksempel blir feilaktig beskyld for mansplaining er det jo bare for den samme mannen og forsøksvis forklare hva begrepet faktisk er. Om han da blir møtt med hånlatter er det jo i aller høyeste grad kvinnene som ikke vet hva begrepet er og han har således sitt på det rene. Jeg forstår poenget ditt, men de argeste motstanderne av begrepet toksisk/giftig maskulinitet er stort sett folk som ser seg selv i speilet i møte med definisjonen på det. det burde absolutt fokuseres mer på giftig femininitet også, men som *pi poengterer lengre opp i tråden, kvinner har i mye større grad enn menn hatt muligheter til å bryte ut av gamle kjønnsroller enn det menn har og å fokusere på toksisk/giftig maskulinitet blir da en riktig faktor for å ivareta menns rettigheter å la de få muligheter til å gjøre det samme.
Sist endret av equimanthorn; 25. april 2020 kl. 14:24.