View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
tl;dr: Høy sannsynlighet for at deltagere i tråden bruker vidt forskjellige definisjoner. Anbefaler dermed å poste definisjonen du bruker. Dialog som «X er forferdelig! (Det betyr Y)» «Nei, X er flott! (Det betyr jo Z)» der det som står i parentes ikke faktisk skrives, virker lite produktivt.

Sitat av stranger Vis innlegg
Det er et ubestridt faktum at menn står for mesteparten av rapportert vold i hjemmet, voldtekt og sikkert også plystring etter motsatt kjønn. Men er vi tjent med å referere til dette som toksisk maskulinitet?
Vis hele sitatet...
Er det dette folk snakker om når de snakker om toksisk maskulinitet?

[…]motsatt kan jeg enkelt nok ødelegge en kvinnes kjeveparti med en strak høyre. Konsekvensene er altså større, men handlingen den samme.
Vis hele sitatet...
Nja. Om du definerer handlinga som «jeg slo personen i kjeven så hardt jeg klarte» så. Men hva om du definerer handlinga som «jeg ødela vedkommendes kjeveparti»?

Dersom selve handlingen forekommer blant begge kjønn, er det da riktig å referere til det som "... maskulinitet"?
Vis hele sitatet...
Hva er ditt beste eksempel på folk som gjør dette?

Kan surmuling, silent-treatment, ikke-voldelig forpesting av sosialt miljø osv. betegnes som toksisk femininitet, og er vi i så fall tjent med denne kjønnsspesifikke inndelingen?
Vis hele sitatet...
Menn surmuler ikke altså? =)

Hva om mannfolka som surmuler ikke ble med på butikken engang (en stereotypi), og dere derfor ikke såg den surmulinga?

Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Skulle likt å høre reaksjonene hvis «toksisk feminitet» hadde blitt lansert.
Vis hele sitatet...
En lykkens dag! Det finnes allerede! Denne artikkelen er kanskje en grei innføring

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Begrepet "toksisk maskulinitet" er bare pinlig dårlig kamuflert mannehat. Hele premisset er helt tilbakestående, det er ikke bare menn som er skyldige i å bagatellisere f. eks. vold mot menn i parforhold eller å gjøre narr av følsomme menn, mange kvinner gjør jo akkurat det samme!
Vis hele sitatet...
Hva tenker du at premisset er?

Folk fra 2 forskjellige grupper kan gjøre X. Men om 20 ganger så mange fra den ene gruppa gjør det som den andre, er det en forskjell det er verdt å ta med i beregninga.

Sitat av Wikipedia: Toxic masculinity
The concept of toxic masculinity is used in academic and media discussions of masculinity to refer to certain cultural norms that are associated with harm to society and to men themselves
Vis hele sitatet...
Min utheving

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Toxic_masculinity

A-tillah: Jeg tror du har misforstått begrepet