View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Ikke at jeg er rasist, men da har du hatt feil type sau. Villsauer er, på tross av navnet, som regel svært beleste, og har reflekterte og velartikulerte meninger om alt fra utenrikspolitikk til abstrakt kunst. NKS tar mer lettvint på ting. Sauer har riktignok den svakheten som art at de tar inn vann, og at de tidvis sliter med å reise seg opp når de havner i ryggleie. Det skal vi ikke holde mot dem, sistnevnte skjer stadig med meg også i sofaen etter en bedre middag. Og jeg er ekstremt intellektuell. Bare spør mine firbente venner.

Kua kan jeg ikke gå god for.
Vis hele sitatet...
Min erfaring er:

"vanlig" sau som brukes i gårdsdrift er ikke spesielt smart. Villsau derimot er en del bedre, vil sammenligne det med en ganske dum hund, men det hender de glimter til.

Kuer er det litt mer bredt spektrum på når det gjelder intellekt. Var et par kuer jeg jobbet med som fulgte med på hvordan vi åpnet porter, og fant ut til slutt hvordan de gjorde det selv. var spesielt en som var sinnsykt smart, og fryktelig kosesjuk. Den kom seg ut uansett hva vi gjorde omtrent, og gikk inn i stua til gårdseieren når vi la oss nedpå for å sove litt for å lade opp, opptil flere ganger daglig for litt kos.