View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvorfor? De fleste veganere jeg kjenner er utilitarister på sin hals og innbitte motstandere av all lidelse generelt, og den de selv er med på å forårsake spesielt.
Vis hele sitatet...
Vi har kanskje møtt litt ulike veganere, men de jeg har snakket med argumenterer ut fra dyrets egenverdi som de likestiller med menneskets. Hvis vi tenker oss at vi skulle ha "kjælemennesker" som vi avlet på for å få egenskaper vi likte, og som vi eide og bestemte over, så tror jeg kanskje det lugger litt i den moralske nerven for de fleste, uansett hvor godt disse slavene hadde det. Disse veganerne argumenterer stort sett for at all avl på og hold av dyr er en uting, med unntak av å ta vare på de individene som allerede finnes av disse unaturlige artene.

Det blir uansett fort selvmotsigende, da disse dyreartene, om aldri så unaturlig opphav, har den samme trangen til å overleve og reprodusere som alle andre, så det er jo like unaturlig og dårlig gjort å fase dem ut som det var å fase dem inn. Å la dem seile sin egen sjø og evolvere tilbake til noe som klarer seg i naturen er selvsagt mer naturlig, men forårsaker åpenbart lidelse for både dem og muligens andre i økosystemet. Så er jo også økosystemene stappfulle av lidelse fra naturens side, noen ønsker å opprette sykehus for ville dyr for å minske den, men der griper vi plutselig inn og gjør naturen mindre naturlig igjen. Og alle som kan noe om dyr vet at det å leve ut sin naturlige adferd er det kanskje aller viktigste for velferden deres, og dyrs naturlige adferd er i mange tilfeller å maltraktere andre dyr. Å være eier av en hund betyr at du enten må nekte den det som er naturlig for den, eller tilrettelegge for at andre dyr skal lide for å tilfredsstille dens naturlige levesett. Det er i det hele tatt vanskelig å være idealist i møte med naturen.
Sist endret av *pi; 27. januar 2021 kl. 17:45.