View Single Post
Svartbak dekket det meste (igjen!):..

Men om Fido eller Pusur får i seg det den trenger av energi, fettsyrer, proteiner, vitaminer, mineraler og fiber, så spiller det ingen rolle om dette fôret har vegetabilsk eller animalsk opphav. Altså mange er så ivrige på, at fôret skal være "rent kjøtt", noe som er rent fjas. En hund takler fint en del karbohydrater.

Det er ikke uten grunn, at en finner stubber med blåe ruker omkring når blåbæra er moden, og ruker med oransje skall senere på høsten, etter reven. De spiser blåbær, rogn og mye annet vegetabilsk.

Det viktigste er faktisk å få i seg nok energi, så den overlever noen dager til. Dette gjelder nesten alle ville dyr. Om et bestemt matslag kan ha en liten uheldig effekt på kjøteren, er og forblir et i-landsproblem! En kan jo sammenligne dette med alle menneskene som dør daglig av for lite mat og mangel på (rent) vann. Kanskje vi burde tenke litt mere på, hvordan vi skal få fordelt godene til hele jordens befolkning, enn mye av det andre tullet vi henger oss opp i.

Jeg har en kattepus selv. Han får et fôrmerke av bra kvalitet. Jeg ser at det klart er en del plantebasert materiale i dette fôret. Bryr det meg? Absolutt ikke! Vekta hans er bortimot stabil. Han har ingen tegn til mangelsykdommer, og han blir jevnlig sjekket av veterinær. Faktisk er det positivt for miljøet, at en del energi i fôret er basert på planter (f.eks. mais og korn). Da en sparer mye energi på. at det blir benyttet direkte, istedet for å gå igjennom flere ledd i næringspyramiden med betydelige energitap for hvert ledd.