View Single Post
Er dette en vanlig problemstilling?

Det veganske livssynet er vel like fragmentert som mange andre trosretninger, men hvis dyrs ve og vel skal settes i sentrum, slår det meg som hyklersk å gå til anskaffelse av kjæledyr. Særlig kjøttetere.

Kjæledyr avles, kjøpes, eies -- og de kan ikke samtykke til dette. Det er vel litt annerledes med adopsjoner og dyr fra Dyrebeskyttelsen, noe som også understreket av Vegan Friendly. Men dette blir i så fall kun på individnivå. Det er ikke til å stikke under en stol at hunder og andre kjæledyr er en enorm byrde for miljø, klima og lokale økosystem. Uavhengig av kosthold.

Over til spørsmålet ditt.

I motsetning til katter, er ikke hunder og ulver obligate kjøttetere. Det vil si at de kan overleve på visse typer plantekost som f.eks. kort, frukt, nøtter, røtter og knoller. Hunder vokser og trives på kjøtt, bein og innvoller, men kan overleve på plantekost.
Domestiserte hunder har faktisk utviklet seg til å kunne gjøre dette i mye større grad enn ulver: de har bl.a. utviklet fordøyelsesenzymene amylase og maltase-glucoamylase, samt genet som koder for SGLT1, som er viktig for transport av glukose fra tarm og inn i blodbane.

The genomic signature of dog domestication reveals adaptation to a starch-rich diet (Axelsson et al., 2013)

Men hunder er forskjellige. Raser varierer, størrelser varierer, og det er forskjell mellom individer.
For store hunder er det f.eks. anbefalt å holde seg til lettfordøyelige proteiner og stivelse. Fiberkilder med mye sukker (her brukes frukt og beter som eksempel) fermenterer i hundens tarm og skaper fordøyelsesbesvær.
Ulver og hunder som spiser «raw» får i seg fiber og plantekost gjennom å spise det halvfordøyde mageinnhold til byttedyr. Kostfiber (cellulose) i små mengder er positivt for tarmfunksjon.

Digestive sensitivity varies according to size of dogs: a review (Weber et al., 2016)

Personlig er jeg i mot. Tror jeg du vil få mange av de samme problemene med vegansk kosthold for hund som hos mennesker, bare i større grad. Det er betraktelig mer utfordrende å møte kalorikravet med vegansk kosthold, enn med et kosthold som har innslag av animalsk protein (kjøtteter, alteter og vegetar). Vitaminer, mineraler og essensielle aminosyrer kan også bli en utfordring, noe som kan medføre mangelsykdommer.

Sitat av Dough Vis innlegg
Vi har lov om dyrevelferd:

§ 24.Tilsyn og stell
Dyreholder skal sikre at dyr får godt tilsyn og stell, herunder sikre at:

a) fôr, beite og vann er av god kvalitet, dekker dyrets behov for næring og væske og fremmer god helse og velferd. Dyr skal ikke tvangsfôres eller tvangsvannes, med mindre det skjer av dyrehelsemessig grunn,

Hunden er opprinnelig Carnivore (kjøtteter) det er nok ferdig diskutert, det noen mener er i hvilken grad avlen over tid har tilvent hunden noe mer plantebasert kost.

Den typiske hundematen kjøpt på butikk er gjerne verste "junkfood", selv som tørrfor er det ikke alltid samme kvalitet som i dyreforretninger. Det meste tørrfor er i all hovedsak plantebasert, det er noen unntak f.eks Orijen som har adskillig større animalsk innhold.

Det blir selvfølgelig noe biased å bruke en produsent som referanse men Vom og hundemat er blitt godt akeptert i norge som våtforprodusent. Riktig hundemat

Typiske utfordinger med vegetabilsk kost er dårlig pels, poter, klør og denslags. du ser og gjerne at de driter hauger av halvfordøyde kuruker. Hunder som går på eks våtfor som V&H er mye faster i basjen og det er adskillig redusert forhold av hva som kommer ut vs hva som kom inn... Bevis mer enn godt nok for meg.
Vis hele sitatet...
Lover om dyrevelferd blir veldig sjelden overholdt når et kommer til kjæledyr.

Mye av kommersielt hundefôr inneholder veldig mye fyllstoff som ikke nødvendigvis er bra for hunden. Mange av hundene jeg møter har tannbesvær som resultat av for mye enkle karbohydrater i kosten kombinert med mangel på tilgang til tyggeben. Som oftest er de også overvektige og understimulerte med atferdsproblemer. De får rester fra middagsbordet, klørne er for lange, og få tar seg tid til å dressere skapningen.

Dette er den gjennomsnittlige hunden og jeg har fortsatt ikke sett noen bli straffet for å holde dyr på denne måten.

Skal ikke nekte for at jeg synes det burde være litt strengere krav for å eie et kjæledyr enn det det er i dag. Vegansk kosthold eller ikke.
Sist endret av Svartbak; 25. januar 2021 kl. 14:33.