View Single Post
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hva er årsaken til at man blir kvalm av sopp? Er det fordi det smaker dritt? Eller har det noe med fordøyelsen og gjøre? Eller serotonin?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg nylig tok sopp for første gang i livet mitt. Jeg spiste 2,5g. Ingen kvalme whatsoever og det synes jeg er litt merkelig. På en annen side så kan jeg forstå at de som ikke blir kvalm av sopp ikke gidder å lage en tråd på freak, slik at det er unntakene man ser og ikke normalen.
Vis hele sitatet...
Visse grupper av serotoninreseptorene modulerer kvalme, og stoffer med affinitet for disse reseptorene (tryptaminer, fenetylaminer, LSD) vil kunne gi kvalme.

Som med alt annet er det individuelle forskjeller fra person til person, og noen plages mer enn andre med kvalme.

Zofran er eksempel på et kjent kvalmestillende produkt som virker ved å binde seg til serotoninreseptorer (spesifikt serotoninreseptor-gruppe nr.3, som påvirker kvalme. Serotoninreseptor-gruppe nr.2 (som igjen har flere undegrupper av reseptorer) inneholder de reseptorene som gir de subjektive effektene av å trippe)