View Single Post
Det er vel rimelig opplagt at dette er en leietaker som ikke har planer om å betale depositumet, og mest sannsynlig ikke selve månedsleien heller. For meg virker det som om dette er planlagt på forhånd, og at det ikke er første gang.

- Var det en egenkomponert kontrakt, eller en standardkontrakt fra for eksempel Forbrukerrådet?
- Er første månedsleie betalt og bekreftet mottatt av utleier?

Leietakere er godt beskyttet etter lov, og i mange tilfeller fungerer loven slik den er ment. Dessverre er det altfor mange som utnytter dette på kynisk vis, og tilegner seg «gratis» bolig i flere måneder på utleiers bekostning.

Dersom kontrakt er signert, har leietaker en kopi av denne. At leietaker ikke har klart å ta vare på den, og beskylder utleier for å ha stjålet den, vil ikke være veldig troverdig i en eventuell rettsak. Retten vil i så fall se på historikken til begge parter, og ut i fra det jeg leser her så vil det neppe vise noe i favør av leietaker.

Det er mye her som ikke henger sammen, for eksempel at politiet ikke ville hjelpe etter at utleier skal ha byttet lås, med begrunnelse at «det er en sivil sak».

- Jeg tror (merk _tror_) at TS selv er leietakeren, og bruker «kompis min»-kortet.
- Jeg tror også at leietaker har gjort dette før, og bevisst prøvd å svindle utleier.
- Jeg VET at dersom leietaker har inntekt, så vil utleier få tilbake hele eller deler av ubetalt leie dersom han/hun fremmer kravet til Namsmannen, og tar det til Forliksrådet etter endt betalingsfrist.

Men igjen... det er godt mulig at jeg tar feil i antagelsene mine.