Tråd: Valg 2013
View Single Post
det er og viktig å huske at dette ikke bare handler om hvem som får statsminister og hvem som blir sittende i regjering - hvor mange mandater de ulike partiene får på stortingen kan gjøre stor forskjell. Sa saken med DLD f.eks: Det var her AP og cirka halve høyre som gikk for dette, og klarte å stemme det gjennom. Årsaken til dette var at de sammen fikk over halvparten av mandatene og dermed flertall ved avstemming.

Hvis en del som stemte AP eller Høyre da hadde stemt Venstre ville de kunne gått over sperregrensen og dermed fått utgjevningsmandater - som betyr enda flere mandater som hadde stemt nei til dette tiltaket. Dette betyr at enda av mandatene høyre hadde måtte stemt for tiltaket for å få det gjennom - og man kunne kanskje ha sluttet unna DLD.

Så for min del, i år synes jeg det ikke er så viktig hvilken regjering vi får - jeg ønsker bare at i hvertfall Venstre kommer over sperregrensen med god margin og får en del mandater på stortinget. På en måte håper jeg og de kan veie opp litt for politikken til FRP i en mulig blå regjering. Samtidig håper jeg også MDG får i hvertfall en mandat (helst litt fler) dette valget så Venstre og MDG kan prøve å få gjennomslag for litt miljøpolitikk.