View Single Post
doktor
DrPerception's Avatar
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg får litt vondt i OCD'en av at alle er positivt formulert unntatt stress.

Tenker litt som Relevant. Ikke enig i at lykke triumfer alt, men tenker at det er noen hierarkiske nivåer her. Feks burde ikke økonomi være en faktor på dette nivået, men heller noe som potensielt kan øke de grunnleggende nivåene.

Hvis jeg skulle laget noen grunnleggende nivåer for et bra liv, så tror jeg positive følelser/opplevelser er et godt utgangspunkt å starte, heller enn ytre faktorer. Sånne ting som

Energi/overskudd
Mening
Tilhørighet
Lidenskap/iver/engasjement
Helse/velvære

Lykke er litt problematisk å definere. Kanskje tilfredshet er mer treffende. Lykke vil trolig bestå av flere faktorer.


Stress, i betydningen negativt stress, ville jeg formulert som det motsatte, f eks trygghet eller mestring.
Vis hele sitatet...
Du er ubehagelig oppegående pi. Veldig enig, men de variablene jeg prøver kommer fram til skal ikke nødvendigvis handle om et bra liv, men et meningsfullt og produktivt liv som jo ikke trenger være så ulikt et bra liv.

Det skal brukes til et evalueringsverktøy for en bestemt livstil basert på et minimalistisk levesett med selvutvikling og entrepenørskap i fokus. Det handler i høy grad om å kunne bli mest mulig produktiv samtidig som livskvalitet er høy.


En idrett har treningsprogram, ulike fysiske og psykiske tester som er med å si noe om hvordan det dem gjør fungerer underveis, såvel som gi indikasjon på hvilken endringer som bør gjøres framover.

Tenk deg noe ala dette, men for person som ønsker være i stand til konkurrere med verdenseliten av produktive mennesker som elon musk, jeff bezos, bill gates etc..
Sist endret av DrPerception; 17. mars 2021 kl. 20:25.