View Single Post
Sitat av wormhole Vis innlegg
Har hatt et par litt dypere samtaler med han (riktignok en stund siden) der jeg har gjort det klart at jeg angrer på hvordan jeg var mot han, noe han satte veldig pris på, men merket samtidig at han ble litt ukomfortabel av å trekke opp den delen av fortiden, så tenkte det var greit å gå over til å snakke om deler av ungdomstiden jeg vet han har positive minner fra. Når det gjelder de andre vet jeg ikke hvor tydelig de har gjort det, men de to han bor med har hvertfall gjort en stor innsats for å hjelpe han gjennom å tilby et sted å bo der han føler seg komfortabel, slik han han kom seg over kneika med å flytte hjemmefra og føle han står på egne bein. Om de har sagt unnskyld vet jeg ikke, men jeg har hvertfall sagt til alle at de burde gjøre det, men som sagt er det bare kun et fåtall mennesker i dag han faktisk er åpen for å møte eller snakke med. I tillegg merker jeg hvor lett folk har for å liksom heller legge vekt på at vi faktisk gjorde mye bra for han, som å ta han med på fester på ungdomskolen slik at han fikk være blant de "populære" osv. Dette vet jeg han satte veldig pris på, og selv om alle syns klart synd på han, er det utrolig hvor lett man kan rettferdiggjøre noe på eget ønske. Det er egentlig veldig vanskelig å forklare situasjonen ordentlig uten å vite hva slags type mennesker "vi" er. Feks er den personen som virker mest villig til å hjelpe, og er hvertfall den jeg kjenner som har gjort mest av sympati for andre også en som veldig vanskelig for å vurdere ulike typer mennesker og deres personlighet og behov, og derfor ikke klarer å innse å ha gjort noe galt ettersom han tar utgangspunkt i at alle er omtrent som han selv og må tåle en trøkk. På samme måte tar han også utgangspunkt i at alle i likhet med han selv har gode intensjoner, noe han har brent seg på mange ganger. Får kompisen min er det helt utelukket å møte han, ettersom han har inntrykk av at han ustabil osv. Syns dette er synd, men kan skjønne hvorfor han hvorfor han har det inntrykket (long story). I tillegg er nok ikke han helt klar over hvordan man burde gå frem.

Jeg har snakket med han tidligere angående det å oppsøke hjelp, og fortalte han at jeg selv har slitt mye med angst og gått til psykolog, og hva som hjalp for meg, slik at han forhåpentligvis ikke føler seg så alene, men jeg vet jo at mine erfaringer ikke på noen måte kan sammenlignes med hans. Det han faktisk fortalte var at han skulle ha time med psykiater, som kunne være lurt, men også at det han håpet på var å endelig få en diagnose (asberger først og fremst, noe jeg tviler på er tilfelle), bare slik at han kan ha en forklaring og en grunn (evt "noe å skylde på") for at ting har blitt som det har blitt. Vet ikke hva det endte med. Det jeg tenker fremover er hvertfall å være med han og gjøre ting han liker evt med folk han er trygge på, Hender ofte at jeg ringer for å spørre om han vil være med ut etc. Får alltid nei i form av en unskyldning, men vet han setter veldig pris på å bli spurt
Vis hele sitatet...
Det er veldig bra at du fortsatt spør han om å være med ut og fortsatt engasjerer deg for at han blir med - fortsett med det.

Kjenner meg litt igjen i det du sier om kompisen din. Har selv en kompis som har veldig lett for å sette seg selv som offer ut ifra sin egne erfaringer og traumer fra barndommen. Og at han tildels kan ha en oppfatning om at hans synspunkter er riktige, fordi han vil bare godt. Derved tar han å utelukker andres bekymringer og usikkerhet slik at det har ført til litt kinkig situasjoner (Det er selvfølgelig ikke på samme nivå som visstnok kompisen din har av traumatiske hendelser i barndommen da, men riktignok sterkt nok til å ha satt en effekt).

Jeg ville på det sterkeste anbefale å overbevise kompisen din om han skal dra til legen, så er det for å få hjelp. Ikke en diagnose som er ment for en form for unnskyldning. Men, det virker som at han har et behov for å prosessere og håndtere det som har skjedd med han i barndommen. Spesielt når du sier at han sa han ville ha aspergers diagnose for å "henvise" til hvorfor livet hans hadde utfoldet seg så dårlig. Det forteller meg at han på sett og vis ikke har bearbeidet hva som har skjedd, men heller fortrengt det i et forsøk på å glemme det. Dette kunne jo forklart de asosiale tendensene hans, av at de kommer av fortrengte traumatiske opplevelser som stadig tapper han og selvbildet hans.

Ville anbefale deg å ta kontakten igjen og si du er engstelig for han og spørre om han er åpen for å snakke med deg om dine bekymringer. Derifra kan du jo finne ut om han faktisk går til behandling nå eller evt. hvorfor ikke. Fortsett også slik du har gjort, det er, som sagt, veldig bra gjort av deg!
Sist endret av Sopphuet; 29. januar 2019 kl. 16:44.